1.0 Pengenalan
Perubahan
era globalisasi menuntut kita sebagai masyarakat untuk bersedia menghadapi
pelabagai cabaran dalam konteks pembangunan negara. Pendidikan merupakan asas
kepada pembangunan sesebuah negara. Sebagai sebuah negara membangun, Malaysia
juga turut berusaha untuk memantapkan sistem pendidikan agar dapat menjamin
pembangunan negara di masa akan datang. Dalam abad ke 21 ini empat aspek utama
yang menjadi tonggak dalam pembangunan pendidikan adalah pendidikan, guru,
pelajar dan juga kemahiran.
2.0 PENDIDIKAN ABAD KE 21
Sektor
industri pendidikan di negara sedang berubah secara dinamik dan dikira akan
mengalami banyak perubahan dan pembaharuan menjelang abad ke-21. Matlamat
menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan (center for academic
excellence) di rantau Asia dan juga di peringkat antarabangsa pada abad ke 21
ini nanti memerlukan negara ini meningkatkan kecemerlangan imej dan kualiti
pendidikannya ke taraf dunia atau memperolehi status "World Class Education".
Pendidikan
bertaraf dunia menunjukkan perkembangan dan kemajuan pesat serta dinamik
pendidikan negara, khususnya dari segi kualiti, kuantiti, standard,
kecemerlangan dan kredebiliti yang diakui dan diterima di peringkat
antarabangsa atau dunia. Dilihat dari perspektif yang luas, ‘Pendidikan
Bertaraf Dunia’ bermaksud kemampuan dan pencapaian cemerlang Malaysia dalam
membangunkan sektor pendidikan untuk mempelopori perubahan dan kemajuan dinamik,
iaitu :
1) Pembangunan
tenaga manusia
2) Kepesatan
pertumbuhan ekonomi
3)Pembaikan
taraf dan kualiti kebajikan sosial
4)Pemodenan
dan reformasi sosial masyarakat
5)Kecemerlangan
budaya fikir dan intelektual
6)Pembangunan
teknologi dan sains
7)Kejayaan
meningkatkan kadar celik huruf yang tinggi di kalangan masyarakat.
‘Pendidikan
Bertaraf Dunia’ merupakan satu komitmen dan usaha Kementerian Pendidikan bagi
memperbaiki kualiti pendidikan negara supaya ia dapat ditingkatkan kepada satu
standard yang tinggi dan mampu menyaingi negara maju yang lain. Sebagai sebuah
negara yang berkembang pesat dalam pelbagai aspek pembangunan, sektor
pendidikan perlu berkembang dan mengalami perubahan anjakan paradigma yang
dapat merintiskan alaf baru dalam segala aspek. Ianya juga merupakan satu
langkah penting bagi mengangkat martabat dan status Malaysia dalam dunia
pendidikan di peringkat antarabangsa.
2.1 SUMBANGAN PENDIDIKAN BERTARAF
DUNIA KEPADA SEKTOR PENDIDIKAN
Apabila
Kementerian Pendidikan telah menetapkan satu matlamat untuk menjadikan
pendidikan bertaraf dunia, dengan sendirinya matlamat tersebut telah
mengariskan apakah langkah-langkah yang perlu diambil. Langkah-langkah tersebut adalah:
2.1.1)
Pengkorporatan Universiti.
Untuk
menjadikan pendidikan negara bertaraf dunia, semua pihak di negara ini yang
terlibat dengan kegiatan pendidikan perlu meningkatkan komitmen mereka supaya
sentiasa berusaha mengekalkan dan meningkatkan kualiti pendidikan untuk
kemajuan dan perubahan. Pendidikan yang berkualiti amat penting bagi
mencorakkan perubahan dan kemajuan pembangunan sumber tenaga manusia yang produktif
di negara ini yang sedang mengorak langkah mencapai status negara maju.
Langkah
pengkorporatan universiti-universiti tempatan mempunyai motif tertentu bukan
sahaja bagi tujuan mendapatkan lebih banyak keuntungan dengan mengurangkan
tanggungan kerajaan bagi membiayai perbelanjaan pengajian tinggi, bahkan juga
bagi menjadikan sektor pendidikan di negara ini lebih dinamik perkembangannya.
Selaras dengan pengkorporatan universiti, adalah diharapkan supaya pihak
pentadbiran universiti mengadaptasikan pengurusan universiti mengikut
model-model penswastaan, pengkorporatan dan pensyarikatan yang menekankan
kepada perkhidmatan keuntungan dan produktiviti.
Kerenah
birokrasi dan pelbagai ‘red tape’ yang mengekang perjalanan universiti akan
dapat diatasi melalui pengkorporatan universiti. Dengan ini universiti akan
berpotensi meningkatkan kewibawaan dan memulakan anjakan paradigma barunya
membawa era pendidikan bertaraf antarabangsa. Autonomi universiti akan
digunakan untuk kepentingan korporat.Pasaran pendidikan tinggi juga akan
diperluas melalui pengeksportan pendidikan ke negara lain di samping menarik
pelajar ke Malaysia dengan menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa pengantar
utama bagi menjamin kualiti, akauntabiliti dan kredibiliti pendidikan tinggi
tempatan.
2.1.2)
Reformasi pelbagai aspek organisasi pendidikan
Pendidikan
bertaraf dunia adalah satu wawasan unggul bagi mereformasikan pelbagai aspek
organisasi pendidikan di semua peringkat persekolahan. Ini termasuklah membaiki
:
1)Kualiti
pengajaran
2)Kualiti
perkhidmatan
3)Kualiti
kurikulum
4)Kualiti
penilaian dan pensijilan
5)Kualiti
pensyarah
6)Kualiti
perkembangan dan kebajikan pelajar
7)Kualiti
persekitaran budaya pelajar dan organisasi
8)Kualiti
pengurusan dan pentadbiran universiti
9)Kualiti
kepimpinan universiti
10)Kualiti
penyeliaan
11)Kualiti
mentoring
12)Kualiti
perkembangan staf atau tenaga pengajar
2.1.3) Perubahan
Sistematik
Untuk
menjadikan pendidikan negara bertaraf dunia, perubahan yang hendak dibuat
mestilah sesuai dengan tuntutan semasa. Dalam konteks Malaysia, sistem
pendidikan mesti dibangunkan dan dibuat pembaharuan supaya ia dapat memenuhi
tuntutan wawasan 2020 kerana wawasan ini tidak akan menjadi kenyataan tanpa
pembangunan sumber manusia dari segi kuantiti dan kualiti. Perubahan dan
pembaharuan adalah berdasarkan kepada hakikat bahawa tanpa sistem pendidikan
yang bertaraf dunia, impian untuk mentransformasikan Malaysia menjadi negara
maju tidak mungkin dapat dicapai.
Bertitik
tolak dari kesedaran ini, Kementerian Pelajaran membuat pembaharuan yang
disifatkan sebagai sesuatu yang mesti menjangkau dalam tempoh masa yang agak
lama. Ia mestilah bersifat sistematik iaitu ia tidak boleh terdiri dari satu
komponen pendidikan iaitu kandungan pendidikan, alat pendidikan dan
infrastruktur pendidikan mestilah diolah sedemikian rupa supaya perubahan
menjadi lebih bersepadu, holistik serta komprehensif. Perubahan sistematik ini
mestilah dilihat secara menyeluruh dan dalam konteks yang lebih luas.
Pertama,
soal asas iaitu perundangan. Sejauh manakah kuasa yang ada pada Kementerian
Pendidikan dalam membuat beberapa perubahan sistem pendidikan. Pembentangan
Rang Undang-Undang Pendidikan 1995 membolehkan reformasi pendidikan
dilaksanakan.Antara lain, rang undang-undang tersebut menggariskan :
1)Sistem
pendidikan kebangsaan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia
dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi negara.
2)Falsafah
Pendidikan Negara dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan
3)Tempoh
pendidikan rendah adalah antara lima hingga tujuh tahun
4)Pendidikan
prasekolah sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan
5)Pendidikan
teknik dan politeknik dipertingkat
6)Peruntukan
diadakan bagi mengawal selia pendidikan swasta
Bermula
dengan akta, perubahan boleh dibuat terhadap komponen-komponen lain sistem
pendidikan yang merangkumi ketiga-tiga komponen penting di atas iaitu isi
kandungan pendidikan, alat-alat pendidikan dan infrastruktur. Contohnya,
apabila kita mengubah kurikulum sekolah, faktor-faktor latihan guru, soal
fizikal, soal kemasukan teknologi baru, sistem penilaian, kebajikan guru,
profesionalisme dan lain-lain lagi hendaklah diambil kira.Begitu juga
peningkatan taraf institusi pendidikan tinggi contohnya Institut Perguruan
Sultan Idris yang telah dinaikan taraf sebagai Universiti Perguruan Sultan
Idris. Sejajar dengan peningkatan taraf ini, adalah diharapkan kewibawaan
guru-guru akan dipertingkatkan untuk melahirkan insan yang cemerlang.
Sehubungan
dengan matlamat pendidikan bertaraf dunia, profesyen perguruan perlu pengkajian
semula. Profesyen perguruan di Malaysia memerlukan reformasi profesionalisme
yang radikal dan drastik bagi mengatasi masalah, cabaran dan jangkaan baru
dalam merealisasikan agenda-agenda pembangunan pendidikan menjelang abad ke 21.
Imej
dan status perguruan yang semakin tidak bermaya perlu dipulihkan segera.
Penawaran kursus-kursus perguruan lepasan diploma dan ijazah di institusi
pengajian tinggi adalah merupakan salah satu usaha untuk meningkatkan kualiti
dan status profesyen perguruan.
2.1.4) Penggredan
Universiti
Penggredan
universiti sebagaimana yang dicadangkan
oleh Kementerian Pelajaran adalah satu langkah positif dan menunjukkan
komitmen kerajaan untuk meningkatkan kualiti pendidikan tinggi selaras dengan
wawasan pendidikan bertaraf dunia. Secara tidak langsung perlaksanaan
penggredan universiti ini menggalakkan universiti tempatan mengambil inisiatif
untuk mempertingkatkan kualiti dan status pengajaran pensyarah dan profesor di
universiti khususnya bagi mereka yang tidak mempunyai pengetahuan pedagogi dan
asas kaedah pengajaran.
Melatih
semula pensyarah dan profesor khususnya dalam bidang baru seperti teknologi
maklumat, komputer, teknologi pendidikan adalah antara langkah-langkah penting
bagi meningkatkan kualiti pendidikan tinggi dan dianggap sebagai satu program
perkembangan staf yang perlu dilaksanakan oleh institusi pengajian tinggi yang
ingin berkembang secara progresif dan dinamis.
2.1.5) Penubuhan
Institusi Pengajian Tinggi Swasta
Penubuhan
institusi pengajian tinggi swasta yang begitu banyak mempunyai implikasi yang
besar kepada perkembangan industri pendidikan negara. Perlaksanaan program
berkembar oleh insitusi-institusi swasta ini, membolehkan wujudnya peluang
pembelajaran yang lebih tinggi dari segi penawaran kursus-kursus pengajian
hasil dari kewujudan program berkembar, sekaligus menyediakan penempatan
pembelajaran yang lebih banyak.
Sehubungan
dengan ini, pendidikan di Malaysia tidak hanya akan bergantung kepada
universiti-universiti tempatan yang sedia ada sahaja. Natijahnya, impian negara
untuk melahirkan bakal-bakal pekerja berilmu sebagaimana yang disuarakan oleh
Perdana Menteri dapat direalisasikan.
2.1.6) Kelonggaran
Sistem Pendidikan
Pendidikan
untuk satu dekad yang akan datang digerakkan dengan lebih dinamik untuk
melahirkan lebih ramai golongan pekerja berilmu sebagai langkah dan strategi
pembangunan sumber manusia yang penting untuk mempercepatkan proses pembangunan
negara. Selaras dengan wawasan 2020, Malaysia sedang menyusun dan merangka satu
paradigma perubahan ekonomi untuk menjadikan Malaysia negara maju dan membangun
sepenuhnya dalam bidang perindustrian.Perubahan paradigma bagi memasuki alaf
baru gelombang perubahan ekonomi dan pembangunan sumber manusia abad ke 21 amat
bergantung kepada peranan serta dasar liberalisasi sistem pendidikan negara ke
arah melahirkan lebih banyak pekerja berilmu, rajin, tekun dan produktif.
Dalam
satu ucapan dasarnya semasa mempromosikan Koridor Raya Multimedia (MSC)
Malaysia di London suatu masa dahulu, mantan Perdana Menteri Datuk seri Dr.
Mahathir Mohamad menegaskan kerajaan Malaysia akan melonggarkan sistem
pendidikan negara bagi membolehkan pelajar dengan keputusan cemerlang di
peringkat persekolahan meneruskan pelajaran pada peringkat pengajian tinggi
selaras dengan usaha kerajaan untuk melahirkan pekerja yang berilmu. Langkah
melonggarkan peluang pendidikan ini dikira perlu kerana negara kekurangan
pekerja yang berilmu bagi menghadapi cabaran masa depan terutama sekali dalam
era teknologi maklumat abad ke 21.
Dengan
mewajibkan semua murid mengikuti pendidikan awal di sekolah rendah secara
percuma di samping melonggarkan peluang pendidikan menengah dan tinggi,
Malaysia dikira akan mencapai satu taraf pendidikan yang maju di dunia.
Malaysia juga dikira mempunyai kadar buta huruf yang rendah berbanding dengan
negara-negara membangun yang lain.
Kelonggaran
sistem pendidikan juga menjadi satu strategi untuk merapatkan jurang kemiskinan
dalam masyarakat. Pendidikan, latihan dan pembangunan tenaga manusia
mempercepatkan perubahan sosial, meningkatkan produktiviti, membentuk
warganegara yang produktif, menjadi penggerak kepada pembangunan sains dan
teknologi dan kegiatan ekonomi moden selaras dengan kemajuan yang ingin
dipelopori melalui pendidikan bertaraf dunia.
Perubahan
alaf baru pembangunan negara abad ke 21 juga memerlukan ribuan tenaga mahir dan
tenaga profesional yang berilmu. Oleh sebab itu pelaburan pendidikan yang
merupakan agenda pembangunan sosial juga menjadi satu agenda yang amat mendesak
bagi meliberalisasikan peluang pendidikan dan latihan ke arah pembentukan
pekerja berilmu.
Langkah
bagi melahirkan pekerja berilmu mendorong sesebuah negara memperuntukan
pelaburan yang tinggi dalam pendidikan dan latihan. Langkah ini juga selaras
dengan Teori Modal Manusia (Human Capital Theory) yang menganggap pendidikan
sebagai satu strategi penting bagi meningkatkan potensi modal manusia seperti
kepakaran, kemahiran, berpengetahuan, efisyen, produktif, berdedikasi dan
kreatif, sikap yang baik terhadap kerja dan sebagainya.
2.2 CABARAN KE ARAH MENUJU PENDIDIKAN
BERTARAF DUNIA.
Dalam
Malaysia kearah menuju pendidikan bertaraf dunia, kita tidak dapat lari
daripada cabaran-cabaran yang boleh memberi kesan kepada dunia pendidikan. Di
antara cabaran-cabaran tersebut ialah :
2.2.1) Penghijrahan
pensyarah (brain drain)
Penghijrahan
pensyarah institusi pengajian tinggi awam bukanlah satu fenomena yang baru. Ia
telah lama berlaku. Menurut Encik Wan Mokhtar Wan Yusuf ( Y.D.P. Persatuan
Kakitangan Akademik UKM), penghijrahan ini merupakan satu fenomena biasa yang
sering berlaku dalam mana-mana sektor. Penghijrahan ini sepatutnya dilihat
sebagai tuntutan kepada keperluan tenaga pengajar yang bertambah dalam sektor
pendidikan swasta sejajar dengan perkembangan pendidikan negara
ini.Persoalannya apakah penghijrahan pensyarah menjadi satu ancaman kepada
pendidikan di negara ini ? Sudah tentu pasti kerana untuk menghasilkan seorang
pensyarah bukannya satu perkara yang mudah. Institusi pengajian tinggi awam
menghadapi saingan untuk memikat graduan ijazah pertama sewaktu mereka
menamatkan pengajian. Memang tidak dapat dinafikan sektor swasta menawarkan
skim gaji dan beberapa kemudahan yang menarik berbanding dengan apa yang
disediakan oleh institusi pengajian tinggi awam.
Dilihat
dari sudut yang lain, kestabilan politik dan kemantapan ekonomi memberi ruang
kepada pensyarah institusi pengajian tinggi awam memilih haluan karier
masing-masing dan tidak bergantung sepenuhnya kepada agensi-agensi yang berada
di bawah naungan Kementerian Pendidikan. Penghijrahan pensyarah bukan sahaja
disebabkan oleh gaji pensyarah yang kecil tetapi juga harus dilihat dari
pelbagai sudut sama ada ia berbentuk peribadi atau sebaliknya. Banyak lagi
faktor lain yang dapat dikaitkan seperti tidak mendapat pengiktirafan pada masa
yang diharapkan, rasa terkongkong dan sebagainya. Penghijrahan pensyarah
sebenarnya tidak hanya tertumpu kepada institusi pengajian tinggi swasta
sahaja, malahan ia juga melibatkan sektor yang lain seperti sektor swasta,
sektor kerajaan atau bekerja sendiri.
2.2.2) Dominasi
Jantina Dalam Profesyen Perguruan
Keunggulan
idealisme perguruan di negara ini menjadi semakin malap apabila profesion
perguruan ini dimonopoli oleh kaum wanita. Trend yang berlaku sekarang
menunjukkan profesion perguruan pada masa kini dan menjelang pada abad 21 akan
terus dimonopoli oleh wanita. Salah satu implikasi negatif pendominasian gender,
khususnya kaum wanita dalam profesion ini ialah meluasnya pelbagai perkembangan
yang tidak sihat seperti kenakalan remaja, keruntuhan moral, masalah disiplin,
jenayah berat yang semakin meluas berlaku disebabkan komitmen yang rendah dan
ketidakmampuan guru wanita menangani masalah sosial yang semakin
mencabar.Kekurangan peranan bapa di sekolah serta corak sosialisasi yang lemah
sekaligus menunjukkan profesion perguruan tidak berkemampuan dalam menangani
masalah asas pendidikan yang dihadapi oleh masyarakat pada masa ini dan
menjelang abad ke-21. Perasaan ketidakpuasan hati dalam kalangan guru dalam
profesion perguruan kebelakangan ini telah meningkat dengan begitu tinggi.
Ini
disebabkan meningkatnya beban kerja dan jangkaan yang pelbagai yang dilakukan
oleh guru. Fenomena ini juga mendorong ramai bilangan guru ingin berhenti dan
memohon untuk pilihan bersara daripada profesion ini. Selain itu, kaum guru
tidak dapat melarikan diri daripada menjadi sasaran kritikan kerana pendidikan
adalah sentiasa terbuka kepada penilaian dan akauntabiliti pelbagai pihak.
Banyak
pekembangan terbaru yang berlaku yang memerlukan golongan pendidik di negara
ini lebih bersifat profesional dalam melaksanakan tugas dan menangani masalah
rumit yang berkembang dalam masyarakat sekarang. Kemalangan yang berlaku dari
masa ke semasa mendedahkan golongan pendidik di negara ini dengan pelbagai
tekanan psikologi dan mental yang memerlukan semangat kental dan kesabaran kaum
guru.
2.2.3) Peperiksaan
Mengikut Keupayaan.
Konsep
baru peperiksaan yang akan diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran yang
memberi peluang kepada pelajar-pelajar mengambil peperiksaan mengikut
keupayaan, dikira akan memberi kesan yang luas kepada sistem penilaian dan
sistem pelajaran di sekolah.Konsep yang dicadangkan oleh Menteri Pendidikan,
Dato Seri Najib Tun Abdul Razak ini, sudah tentu mempunyai implikasi sosial dan
moral yang luas kepada perkembangan pelajar. Murid-murid sememangnya berbeza
dari segi kebolehan dan kecerdasan mereka. Ini menyebabkan sebilangan murid
didapati lebih mudah dan cepat menguasai sesuatu pelajaran dan kemahiran
berbanding dengan segolongan lagi murid yang lemah dan lembab.
Banyak
faktor yang menyebabkan mengapa perbezaan ini wujud dan memberi kesan pada
pencapaian individu murid. Dari kajian-kajian yang telah dilakukan menunjukkan
faktor sosioekonomi khususnya latar belakang keluarga seperti pekerjaan,
pendapatan dan pendidikan ibu bapa mempunyai kesan yang amat besar kepada
pencapaian murid-murid. Konsep peperiksaan yang memberi peluang pelajar
mengambil peperiksaan mengikut keupayaan yang dicadangkan ini adalah bertujuan
menggalakkan pelajar yang pintar dan cerdik atau murid-murid yang telah pun
bersedia boleh mengambil peperiksaan lebih awal bagi tahap-tahap tertentu.
Peratusan
dan bilangan besar pelajar lemah di sekolah didapati tidak mempunyai keyakinan
dan harapan yang mereka akan lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan. Sistem
peperiksaan yang diujudkan juga lebih cenderung untuk mengukur kebolehan dan
kecerdasan yang mirip kepada pelajar berkebolehan tinggi di samping ia
mengiktiraf kegagalan pelajar lemah dan kurang kebolehan dari segi akademik.
Sistem
peperiksaan yang dikira liberal ini juga tidak menjadikan sesuatu perubahan
kepada yang berkebolehan rendah. Meliberalisasikan konsep peperiksaan tanpa
mengubah rancangan dan program pendidikan untuk memperbaiki kelemahan akademik
golongan berkebolehan rendah sudah tentu tidak memberi apa-apa makna ke arah
merintis masa depan yang cerah kepada golongan yang berkebolehan rendah.
Selain
itu, boleh ditimbulkan satu persoalan disini, apakah falsafah dan rangka
ideologi yang mendasari konsep peperiksaan mengikut keupayaan yang dicadangkan
ini? Adakah ia boleh dikira satu perubahan yang penting ke arah menyumbang
reformasi sistem peperiksaan yang sedia ada? Setakat manakah falsafah dan
konsep peperiksaan mengikut keupayaan ini memberi faedah dan mendukung wawasan
pendidikan untuk melahirkan warga negara yang seimbang serta berketrampilan?
Cadangan
dikemukakan bagi menjadikan sistem peperiksaan dan persekolahan dan pengajian
tinggi di negara kita lebih sesuai dengan cara membenarkan pelajar merujuk buku
dan bahan-bahan yang difikirkan penting semasa di bilik peperiksaan.
Bagaimanapun ia dianggap tidak praktikal dari segi kebolehpercayaan dan kesahan
sesuatu peperiksaan. Idea ini juga dikira mempunyai kecenderungan mengalakkan
pelajar meniru dalam peperiksaan yang sukar dikesan.
Salah
satu amalan negatif peperiksaan mengikut keupayaan ialah mengkelaskan pelajar
mengikut kelas dan kriteria baik, sederhana baik, lemah dan sebagainya. Amalan
ini juga dikenali sebagai "streaming" atau pengaliran. Pengaliran
biasanya dibuat oleh pihak sekolah mengikut pencapaian keseluruhan pelajar, dan
kedudukannya yang bersiri di kalangan pelajar di tahap yang sama.
Konsep
peperiksaan seperti ini mengalakkan lebih banyak pertumbuhan pusat-pusat
tuisyen yang memberi keuntungan yang lumayan di samping mengekspoitasi murid
dan ibu bapa demi mendapatkan kelulusan yang baik di dalam peperiksaan yang
diadakan. Pertumbuhan pusat-pusat tuisyen adalah satu fenomena yang tidak sihat
dan ia mencerminkan kegagalan sistem pendidikan dan sistem persekolahan di
negara ini yang kurang cekap menjamin kejayaan yang baik di dalam peperiksaan.
Selain itu peperiksaan akan mempengaruhi ibu bapa sehingga boleh memberi
tekanan mental dan psikologi kepada anak-anak mereka semata-mata didorong oleh
desakan untuk mencapai kejayaan yanga cemerlang.
Kejayaan
di dalam peperiksaan dikira merupakan satu tiket untuk mendapatkan peluang
pekerjaan yang lebih baik di samping untuk mendapatkan tempat memasuki
institusi pengajian tinggi yang begitu berpegang teguh kepada merit dan prinsip
kecemerlangan pencapaian akademik seseorang pelajar.
Dilihat
dari perspektif sosiologi, radikal, konsep peperiksaan yang dicadangkan ini
akan mendorongkan kepada satu corak "class struggle" yang lebih
ketara yang mencerminkan realiti keadaan persaingan dan pergelutan masyarakat
di luar sekolah. Keseluruhan falsafah, prinsip, dan proses pendidikan akan
terjejas sekiranya sistem peperiksaan yang mendasari wawasan pendidikan itu
menyimpang dari matlamat-matlamat unggul pendidikan untuk membentuk dan
melahirkan insan yangg seimbang dan sempurna yang perlu dilaksanakan melalui
sistem dan proses persekolahan yang progresif dan dinamis.
2.3 CADANGAN MENANGANI CABARAN
2.3.1) Meningkatkan
profesionalisme perguruan
Golongan
pendidik di negara ini perlu sentiasa memotivasi diri dengan menguatkan
keazaman dan sedia menghadapi cabaran-cabaran baru, disamping meningkatkan
kewibawaan keilmuan mereka sebagai golongan pendidik yang dihormati dan
disanjungi oleh murid, ibubapa dan masyarakat.
Budaya
mengajar yang masih kurang berkesan untuk menangani masalah asas pendidikan
seperti buta huruf, buta budaya, buta ilmu adalah di antara krisis pendidikan
yang mencerminkan krisis profesionalisme perguruan di negara-negara membangun
khususnya di Malaysia.
Selaras
dengan perubahan era multimedia dan teknologi maklumat profesion di negara ini
perlu direformasikan supaya ia benar-benar mampu menjadi agen perubahan kepada
budaya literasi teknologi, khususnya bagi melahirkan masyarakat yang celik
komputer dan bersikap terbuka bagi mengembangkan budaya saintifik.
Pendidikan
guru perlu direformasikan bagi menyediakan guru-guru yang berwibawa dengan ilmu
pengetahuan, mengamalkan sikap nilai dan falsafah pendidikan yang progresif,
dapat mengembangkan profesionalisme perguruan yang idealistik untuk
membangunkan generasi muda yang celik budaya, mempunyai kualiti sosial dan
moral yang tinggi, bersifat futuristik dan positif untuk mencapai kemajuan dan
perubahan. Peranan profesion perguruan dalam masyarakat membangun seperti
Malaysia menjelang abad ke 21 tidak seharusnya di bataskan diatas andaian dan
pandangan yang sempit. Sebarang langkah bagi mengongkong dan menyempitkan
peranan golongan guru sudah tentu akan merugikan masyarakat dan negara.
Profesion
perguruan harus berkembang dengan lebih pantas dan progresif bagi mencorakkan
perkembangan individu, masyarakat dan negara. Dari satu segi yang lain,
profession perguruan yang menjadi agen perubahan sosial harus menjadi
penyelamat kepada krisis kemelut sosial yang dihadapi oleh masyarakat yang
sedang bergelut dengan tuntutan kemajuan dan perubahan. Profesion perguruan
perlu diberi ruang yang lebih terbuka supaya konsep memasyarakatkan sekolah,
murid, pendidikan dan guru boleh memberi faedah yang besar kepada pembangunan
masyarakat setempat.
Pendidikan
sebagai asas pembinaan masa depan bangsa dan negara bergantung kepada profesion
perguruan yang berkembang secara dinamik dan progresif. Profesion perguruan
yang dinamik perlu melahirkan kepimpinan guru yang berkualiti, sentiasa
memperbaiki dan mempertahankan etika profesionalisme pendidikan, berbanding
dengan tugas yang mengabadikan diri sebagai golongan pendidikan yang berwibawa
dan dapat menjadikan diri sendiri lebih berketrampilan dengan mendokong belajar
seumur hidup (life long learning), belajar untuk mengubah dan belajar untuk
berubah.
2.3.2) Mengatasi
masalah "Brain Drain" di kalangan pensyarah
Kebanyakkan
pensyarah yang memilih kerjaya ini adalah kerana komited dengan apa yang
dilakukan. Penyelidikan menjadikan visi hidup mereka.Namun apa yang menyebabkan
wujudnya masalah 'brain drain' antaranya ialah layanan yang mereka terima
berbanding dengan pensyarah yang berrkhidmat di luar negara. Dalam menangani
isu ini, ia melibatkan banyak pihak. Namun begitu ia bukanlah sesuatu perkara
yang sukar. Kerajaan sebagai tunggak, hendaklah peka dengan keperluan dan
tuntutan semasa institusi pengajian tinggi awam agar penghijrahan keluar
pensyarah dapat diatasi.
2.3.3) Memperbaiki
Kualiti Sistem Peperiksaan
Sistem peperiksaan yang dibentuk bukan sahaja
perlu menguji kebolehan akademik semata-mata tetapi keseluruhan aspek
perkembangan dan kualiti serta potensi individu sejajar dengan falsafah
pendidikan negara.
Peperiksaan
yang menekankan kepada kecemerlangan akademik semata-mata tidak memberi
gambaran menyeluruh terhadap perkembangan pelajar. Selain itu, langkah-langkah
perrlu dibuat bagi memperbaiki kualiti dengan menekankan aspek-aspek kognitif
dengan menguji kebolehan pelajar dari segi pemikiran kritis, rasional, logik,
pertimbangan dan nilai, ketepatan fakta, penyelesaian masalah, aplikasi,
membuat penilaian dan sebagainya.
Konsep
peperiksaan berterusan dalam konteks sekolah perlu diambil kira sebagai
kriteria keseluruhan mengukur perkembangan masyarakat yang sihat, berdaya maju
dan cemerlang di samping memberi peluang kepada kepada setiap orang untuk
mencapai rasa kejayaan dan penghargaan diri.Perubahan asas dalam sistem pendidikan
perlu dibuat. Perubahan ini bukan bersifat kosmetik tepi perubahan substantif
supaya kurang berorientasikan peperiksaan. Antaranya cadangan supaya tiga
peperiksaan sekolah menengah dikurangkan kepada dua. Ini akan mengurangkan
tekanan.
Antara
perubahan tersebut ialah membolehkan kegiatan ko-kurikulum diambil kira untuk
memasuki universiti. Ketika ini sepuluh peratus daripada nilai markah kemasukan
universiti datangnya daripada aktiviti ko-kurikulum. Apabila kita berubah
kepada sekolah bestari nanti, penekanan akan diberikan kepada soal penguasaan
ilmu dan kemampuan pelajar mengikut kemampuan sendiri iaitu konsep kendiri.
2.3.4)
KETERSEDIAAN PENDIDIK MENGHADAPI REFORMASI PENDIDIKAN
Dalam
menuju alaf baru pendidikan bertaraf dunia paradigma pendidikan perlukan
anjakan yang dapat mendorong para pendidik memainkan peranan mereka dengan
lebih agresif dan progresif. Paradigma pendidikan perlu diubah daripada
menerima kepada mencipta atau mencari, daripada ketaatan kepada komitmen ,
daripada individu kepada perkongsian, daripada rutin kepada inovatif dan
kretif, daripada reaktif kepada proaktif dan daripada pasif kepada progresif.
Sebelum
perlaksanaan reformasi dibuat secara menyeluruh ke atas sistem pendidikan
negara, apakah semua yang akan terlibat dalam mendokong dan melaksanakannya
telah tersedia? Kementerian Pendidikan perlu terlebih dahulu memastikan semua
dalam keadaan bersedia bagi mendokong semua dasar atau sistem baru yang lebih
efisien.
Pendidikan
telah mempunyai agendanya untuk menubuhkan Sekolah Bestari, Pendidikan Bertaraf
Dunia, Guru Bertaraf Dunia dan berbagai lagi yang akan bertaraf dunia.
Persoalannya, apakah semua kominiti guru telah bersedia untuk mengikut arus
reformasi yang akan mendatang dalam era pasca Teknologi Maklumat masa kini? Ada
baiknya fenomena ini dibetulkan terlebih dahulu sebelum memikirkan reformasi
pendidikan secara menyeluruh.
2.4 Kesimpulan
Dalam
menuju ke arah pendidik dan pendidikan bertaraf dunia setiap lapisan masyarakat
mahupun individu haruslah memainkan peranan masing-masing. Kita perlu
bekerjasama dan berganding bahu dalam melaksanakan dan merealisasikan wawasan
negara demi untuk melahirkan insan yang berilmu pengetahuan, bertanggungjawab,
inovatif, kreatif, progresif dan berakhlak mulia selaras dengan falsafah
pendidikan negara. Sebagai golongan bukan pendidik, kita janganlah meletakkan
seluruh tanggungjawab ini hanya kepada golongan pendidik sahaja, tetapi
haruslah memberikan komitmen yang menyeluruh dan bersepadu.
3.1 Guru Abad Ke 21
3.1.1 Guru Abad
Ke 21 (Peringkat Global)
Menjadi
guru pada abad ke 21 berbeza dengan guru di abad 20-an. Di era digital seperti
sekarang ini, eksistensi (kewujudan) guru tidak lagi dilihat dari karismanya semata.
Namun dilihat bagaimana seseorang guru mampu berkomunikasi dan beradaptasi
mengikuti peredaran zaman. Pendidikan merupakan aspek penting di Jepun. Mereka
memberikan penekanan kepada pembelajaran sebagai kegiatan kelompok daripada
menggalakkan kecemerlangan individu. Guru adalah aset yang bernilai tinggi di
Jepun, setiap tahun banyak pemohon yang berkelulusan tinggi memohon untuk
mendapatkan tempat menjadi seorang guru di sekolah.
Guru di Jepun dihormati dan dihargai dengan
pemberian segala kemudahan. Lebih-lebih lagi, guru sekolah rendah mungkin
mendapat gaji yang lebih tinggi berbanding dengan pensyarah universiti yang
mula berkhidmat. Semua guru sekolah rendah adalah berijazah dan sekiranya tiada
(segelintir kecil sahaja), mereka digalakkan melanjutkan pembelajaran mereka.
Semua sekolah di Jepun adalah satu sesi dan ini memang sesuai dengan iklim di
sana. Oleh itu, guru sekolah biasanya bekerja dari pagi hingga lewat petang.
Pada hari Ahad pula, ada guru yang terpaksa ke sekolah untuk membimbing pelajar
dalam kegiatan sukan.
Dari
segi luaran, sistem pendidikan Jepun tidak jauh berbeza dengan sistem
pendidikan kita di sini. Guru-guru Jepun telah mengamalkan budaya ‘Lesson Study’ yang merupakan sebahagian
daripada profesion mereka. ‘Lesson Study’
adalah amalan di mana guru-guru berkolaborasi untuk merancang rancangan
mengajar (lesson plan), membuat pemerhatian/ pencerapan terhadap pengajaran
guru, membuat refleksi pengajaran dan seterusnya mengubahsuai (revise) dan
menambah baik (improve) rancangan mengajar. Berdasarkan kajian video TIMSS,
Stigler and Hiebert (1999) dalam buku The
Teaching Gap berpendapat, sistem perkembangan profesional guru Jepun iaitu
‘Lesson Study’ telah banyak
menyumbang kepada prestasi tinggi pengajaran matematik dalam bilik darjah.
Catherine Lewis, seorang pendidik Amerika Syarikat (US) sangat kagum dengan
pengajaran di Jepun semasa beliau menjalankan penyelidikan di negara tersebut
pada tahun 1990-an.
Manakala
di negara maju yang lain iaitu Amerika Syarikat, dan United Kingdom soal
profesionalisme guru dalam profesion perguruan adalah sangat dititikberatkan.
Di Minnesota, Amerika Syarikat, sebuah badan profesional bagi profesion
perguruan iaitu Minnesota Board of Teacher (MBOT) adalah bertanggungjawab bagi
pengeluaran lesen guru. Di Scotland,
United Kingdom pula, Quality Assurance Agency for Higher Education (QAAHE)
merupakan badan profesional yang mempunyai tanggungjawab yang sama seperti
MBOT.
3.1.2 Guru abad
ke 21 (peringkat Negara Malaysia)
Di
Malaysia, falsafah pendidikan guru adalah melahirkan guru yang berpekerti
mulia, berpandangan progresif, dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi
negara serta menjunjung warisan kebudayaan negara, menjamin perkembangan
individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik,
progresif dan berdisiplin (Malaysia Ministry of Education, 1982). Guru adalah
dianggap sebagai gedung ilmu yang serba mengetahui dengan keupayaan tersendiri
serta kualiti peribadi yang diterima oleh masyarakat.
Guru-guru
khasnya dan profesion perguruan amnya, adalah tidak terkecuali daripada
terlibat dengan keadaan perubahan akibat daripada internasionalisme dan
globalisasi (Ibrahim Abu Shah, 2002; Rohaty Majzub, 2000; Wan Liz Othman, 2000;
Kim, 1995). Hal ini disebabkan bahawa guru merupakan agen perubahan. David
Ryans dalam bukunya ‘Characteristics Of
Teachers—Their Description, Comparison, And Appraisal’ berpendapat bahawa guru yang berkesan dalam
menangani cabaran ialah guru yang mempunyai sifat adil, demokratik, responsif,
bertimbang rasa, baik hati, jujur, cergas, menarik, bertanggungjawab, stabil,
tenang dan berkeyakinan. Oleh yang
demikian, guru abad ke-21 tidak terkecuali daripada menghadapi cabaran akibat
perkembangan kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi. Pertama, cabaran dalam
bilik darjah di mana guru memainkan peranan penting memperkembangkan potensi
para pelajar yang ada di hemisfera otak kanan dan hemisfera otak kiri secara
seimbang.
3.1.3 Cabaran
guru abad ke 21
Cabaran
di sekolah pula merujuk kepada pertambahan bilangan pelajar yang meningkat pada
kadar 8.9% sehingga tahun 2010 menyebabkan prasarana yang tidak mencukupi.
Sebagai contoh, daripada 1645 buah sekolah menengah yang ada pada tahun 2000,
hanya 1340 sekolah yang ada makmal komputer, 1406 sekolah yang mempunyai bilik
ekonomi rumah tangga, 1452 pula mempunyai bilik kaunseling, 1463 yang mempunyai
pusat sumber dan 1258 sekolah yang ada dewan perhimpunan (Kementerian
Pendidikan Malaysia, 2001). Ini menunjukkan bahawa guru perlulah mempunyai
kreativiti dan keterampilan di dalam menyerap segala kekurangan yang ada di
sekolah.
Cabaran
guru abad ke-21 dalam sistem pendidikan pula merujuk kepada misi kementerian
pendidikan itu sendiri yang ingin membangunkan pendidikan berkualiti yang
bertaraf dunia bagi memperkembangkan potensi individu sepenuhnya. Cabaran yang
seterusnya ialah, cabaran dalam masyarakat. Guru merupakan agen perubahan
kepada kemajuan masyarakat (Wan Liz Ozman, 2000; Atan Long ,1980). Oleh
demikian, semakin maju dan bersifat global sesebuah masyarakat dan negara itu,
semakin besarlah beban yang dipikul oleh seorang guru itu, semakin meningkat
taraf hidup dan status ekonomi rakyat, semakin besar gelombang cabaran di
hadapan guru-guru (Ramlan, 2002). Menurut Boyer (1994), cabaran dalam bidang
pendidikan tidak terhad kepada penemuan-penemuan baru sahaja, guru perlulah
mempunyai kesediaan dalam menerima penemuan baru seterusnya berkemampuan dalam
mengaplikasikan penemuan tersebut di dalam profesion bagi kepentingan
masyarakat.
Cabaran
seterusnya adalah berasaskan kepada cabaran wawasan 2020 iaitu ‘menjelang tahun
2020, Malaysia boleh menjadi negara yang bersatu padu, dengan masyarakat
Malaysia mempunyai rasa keyakinan diri, ditunjangi oleh nilai-nilai moral dan
etika yang utuh, menikmati kehidupan dalam sesebuah masyarakat yang demokratik,
liberal lagi bertolak ansur, berbudi, adil dan saksama ekonominya, progresif
dan makmur, dan sepenuhnya menguasai ekonomi yang mampu bersaing, dinamik,
tangkas serta mempunyai daya ketahanan’ (Mahathir Mohamad, (1991) Malaysia
melangkah ke hadapan).Cabaran yang terkandung dalam wawasan negara adalah
meliputi proses pembangunan kognitif, afektif dan psikomotor serta penerapan
nilai dan asas moral sikap kanak-kanak dan pelajar. Guru juga merupakan orang yang
berkerjaya serta berandangan jauh, tanggungjawab yang bersifat futuristik di
mana gurulah yang mendidik generasi di masa akan datang.
3.1.4 Ciri-ciri
guru abad ke 21.
Dalam
menghadapi cabaran globalisasi pula, menurut Rohaty Majzub(2000), sifat antara
bangsa (international character)
perlu ada pada seorang guru di abad ke-21 kerana ia adalah avenue terbaru yang perlu diteroka dan diperkembangkan. Kemahiran
dalam berbahasa Inggeris amat ditekankan selaras dengan arus globalisasi.
Kemahiran berkomunikasi dalam bahasa Inggeris perlu untuk membolehkan bersaing
di peringkat antarabangsa selain daripada memudahkan mendapatkan sumber
maklumat yang kebanyakannya menggunakan bahasa Inggeris.
Di
negara ini, terdapat beberapa ciri yang harus ada pada guru abad ke-21. Pertama
ialah guru tersebut hendaklah menguasai bidang atau subjek (kandungan
kurikulum) yang bakal diajar di sekolah. Ini amat penting supaya maklumat dan
ilmu dapat disampaikan dengan berkesan kepada pelajar. Ciri seterusnya seorang
guru itu perlu mahir dan berketerampilan dalam pedagogi (pengajaran dan
pembelajaran). Selaras dengan kemajuan dalam bidang komunikasi dan teknologi
maklumat (ICT) ialah guru abad ke-21 hendaklah menguasai kemahiran menggunakan
ICT tersebut. Penggunaan teknologi dalam bidang pendidikan membantu guru lebih
kreatif dan inovatif dalam pengajaran dan pembelajaran. Pelbagai kaedah dapat
digunakan misalnya pendekatan pembelajaran, strategi pengajaran dan
pembelajaran dan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) yang bersesuaian dengan
murid, tempat, masa, situasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Di
samping itu, ciri seorang guru yang memahami perkembangan murid-murid dan
menyayangi mereka amat ditekankan. Adalah amat penting bagi seorang guru
bersifat prihatin terhadap pelajar. Guru perlulah memahami perkembangan
murid-murid dan menyayangi mereka. Dengan ini barulah guru tersebut dapat
berkomunikasi secara baik dengan pelajar. Seorang guru juga hendaklah memahami
aspek-aspek penting dalam psikologi pembelajaran (cognitive psychology). Guru yang mempunyai kemahiran dalam memahami
psikologi pembelajaran adalah satu kelebihan bagi mereka untuk mengawal serta
memahami tingkah laku murid.
Ciri
seterusnya ialah seorang guru itu juga hendaklah memiliki kemahiran kaunseling.
Kejayaan mencapai objektif kaunseling adalah bergantung pada kecekapan guru
bimbingan menggunakan prinsip-prinsip psikologi individu, khasnya kemahiran
mewujudkan perasaan empati, memahami perasaan, kemahiran berkomunikasi dan
kemahiran mendengar. Arkes (1982) menyatakan, definisi motivasi ialah ‘those processes that influence the
arousal, strength or direction of behaviour’. Oleh itu, kaedah pengajaran
guru yang pelbagai menjadi salah satu faktor yang mempengaruhi motivasi
pelajar, sama ada berbentuk dalaman ataupun luaran dan mengerakkan pelajar bagi
memulakan sesuatu dan diikuti dengan keupayaan bagi mengekalkan penglibatan itu
( Sarina dan Yusmini, 2007). Selain itu, kepentingan hubungan interpersonal
dapat membantu melahirkan persefahaman yang baik antara guru dan pelajar serta
wujud rasa percaya mempercayai di kalangan mereka serta dapat memberi kesan
yang positif kepada proses pengajaran dan pembelajaran (Sarina dan Yusmini,
2007).
Selaras
dengan perkembangan dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) guru
abad 21 hendaklah mahir menggunakan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan
pembelajaran (P&P). Kementerian pelajaran Malaysia melalui Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan 2006 hingga 2010 (PIPP) telah meningkatkan infrastruktur
teknologi dalam pendidikan sebagai persediaan untuk melahirkan modal insan
celik ICT. Oleh itu keperluan penguasaan pengetahuan dan kemahiran dalam
teknologi sudah menjadi teras dalam bidang pendidikan.
3.2 Kesimpulan
Dapat dirumuskan di sini ialah, dalam
era yang serba mencabar ini guru hendaklah bersedia dari segi fizikal dan juga
mental. Oleh demikian, guru haruslah bersifat aktif dan terbuka terhadap
teknologi yang baharu dan melihatnya sebagai cabaran dalam kerjaya mereka.Guru perlu memikirkan perkara yang positif serta berusaha
untuk mencari alternatif yang terbaik bagi menguasainya. Pengaplikasian
teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran akan menghasilkan generasi
berteknologi tinggi yang mampu mengharungi era globalisasi, sekaligus
merealisasikan impian negara agar menjadi negara maju pada 2020. Boleh
dikatakan bahawa guru merupakan wahana yang boleh menentukan corak
manusia yang mampu menghadapi alaf baru, abad ke-21.
4.0 PELAJAR ABAD KE-21
Pelajar
adalah golongan orang yang belajar atau menuntut di sekolah, Maktab atau
Universiti. Pelajar pula membawa maksud, “sesiapa yang berada di bangku sekolah
dan bertujuan untuk mendapatkan pelajaran secara formal sama ada di sekolah
menengah ataupun sekolah rendah.” Perkembangan yang amat ketara dalam dunia
masa kini ialah berlakunya ledakan teknologi maklumat. Dengan adanya kemajuan
dalam telekomunikasi, komputer yang dihubungkan dengan jaringan internet telah
membolehkan banyak maklumat diperolehi dengan cepat oleh golongan pelajar dan
guru pada masa kini. Bahkan pelbagai
kaedah baru telah diperkenalkan serta digunakan supaya pengajaran seseorang
guru menjadi lebih berkesan dan pembelajaran murid lebih bermakna dalam menuju
abad ke 21.
4.1 Pelajar
abad ke 21 di Korea Selatan
Korea
adalah merupakan negara termaju di dunia
dalam hal infrastruktur teknologi. Sejak tahun 2000, seluruh masyarakat Korea
telah menikmati jaringan internet 100 Mbpps, siaran television interaktif
high-definition, teknologi komunikasi 4G. Di Korea proses pembelajaran sains
dan teknologi dilakukan secara besar-besaran. Pelajar di Korea tidak hanya
belajar dalam bilik darjah bahkan mereka juga belajar dari pelbagai lokasi pada bila-bila masa. Prestasi pelajar
Republik Korea juga sentiasa berada di kedudukan terbaik dalam kalangan negara
yang mempunyai pencapaian tertinggi dalam penilaian pelajar di peringkat
antarabangsa seperti Trends in
International Mathematics and Science Study (TIMSS) dan Programme for
International Student Assessment (PISA). Disamping itu pelajar di korea juga
mengamalkan pembelajaran ubiquitous iaitu merupakan pendekatan pembelajaran merentas
masa , tempat dan berpaksikan kemahiran
abad ke-21 dalam program
ICT inEducation.
Pembangunan Infrastruktur
ICT yang mantap di negara ini
telah mengupayakan pendidikan ICT
berganjak dari pendidikan berbantukan komputer ke pembelajaran jarak jauh secara
dalam talian, dan kini,
pendidikan ICT di negara
ini juga menekankan aspek
pembangunan kandungan pembelajaran oleh
guru dan pembelajaran berpusatkan
murid. Penilaian rakan sebaya
sesama guru dan
murid di samping penggunaan
alat penilaian alternatif diperhatikan.
Pelajar Korea juga memiliki tempat
teratas dalam kemampuan matematik, sains, problem
solving, dan membaca dalam peringkat Organisation for Economic Co-operation
and Development (OECD) , tingkat IQ
pelajar Korea secara nasional adalah yang tertinggi di dunia. Selain itu
juga, pelajar negara ini juga
mengamalkan sisitem pembelajaran dan pengajaran secara e-learning yang menjadi satu
budaya di Korea Selatan.Malah, pihak kerajaan juga menyediakan kemudahan internet di mana-mana sahaja yang
menjadikan Korea terkenal sebagai "fully wired nation". Oleh itu,
sistem e-learning ini mampu diakses
oleh setiap pelajar di mana-mana melalui pelbagai alat, sama ada notebook atau smart phone yang mana boleh dikatakan dimiliki oleh setiap pelajar
di Korea Selatan.
4.2 Pelajar
abad ke 21 di Singapura
Berbanding
dengan para pelajar di Singapura pada masa kini mereka telah menggunakan iPad ketika mengikuti kelas seperti
kelas seni bahasa di Sekolah Tinggi Perempuan Nanyang.Ipad juga telah dijadikan sebagai buku teks digital, oleh yang demikian pelajar di negara ini
telah belajar melalui iPad kerana ianya mampu melayari internet,
menghantar dan membaca e-mel, melihat foto, video, mendengar lagu, membaca
e-buku, bermain permainan dan pelbagai lagi. Dalam pada itu, iPad yang digunakan mengandungi beberapa
aplikasi untuk mata pelajaran bahasa Inggeris dan matematik. Para pelajar juga
boleh melakukan analisis sebab dan kesan dengan menggunakan iBrainstorm,
mempersiapkan diri untuk peperiksaan lisan dan pidato dengan AudioNote serta
belajar memetik gitar untuk pelajaran muzik di GarageBand.
Dalam
menuju abad ke 21, setiap pelajar hanya membaca melalui komputer
tablet.Komputer tablet berbentuk kepingan kaca mudah dimasukkan ke dalam beg.
Ia juga mampu menyimpan ribuan buku teks yang membuatkan para pelajar tidak
lagi perlu menyandang beg sekolah yang berat dengan buku, pen dan buku catatan.
Banyak sekolah sudah dilengkapi dengan WiFi kerana ia memudahkan para pelajar
mengakses internet.
4.1.4 Pelajar
abad ke 21 di Malaysia
Di
malaysia, pelajar abad ke 21 haruslah berkebolehan mengaplikasi
teknologi dengan berkesan dalam
pembelajaran dan urusan kehidupan
seharian. Ini kerana setiapindividu perlu
berkebolehan serta berdaya saing
dalam hidup dan kerjaya. Oleh itu setiap
pelajar perlulah mempunyai kemahiran
hidup dan kerjaya. Bagi mencapai kemajuan pelajar di Negara kita, pihak
sekolah harus menyediakan peluang
pendidikan dengan kurikulum berasaskan projek yang autentik dengan keadaan
kehidupan sebenar, melibatkan pelajar menangani dan menyelesaikan masalah
kehidupan sebenar serta isu yang penting dalam kehidupan sejagat.
Pembelajaran abad
ke-21 memberi peluang pembelajaran yang
lebih meluas di
mana pelajar bukan sekadar belajar tentang isi kandungan
dalam bilik darjah tetapi mereka juga belajar
berfokuskan kepada penjanaan
ilmu pengetahuan dan cara
penyelesaian masalah secara inkuiri
dalam konteks pembelajaran semasa
dalam keadaan dunia sebenar. Kemahiran spesifik
perlu dikuasai oleh pelajar melalui
pengajaran dan pembelajaran berteraskan
pengetahuan kandungan, kepakaran
dan literasi ICT dengan
sokongan sistem inovatif.Setiap pelajar haruslah berupaya
berkomunikasi dengan efektif,
secara lisan dan bukan
lisan dalam pelbagai
konteks. Kolaborasi dengan
individu yang lain dalam kumpulan penting untuk memupuk kesedaran
tanggungjawab demi mencapai matlamat bersama.
4.3 Kesimpulan
Secara
keseluruhannya, pelajar dalam abad ke 21 pasti berada dalam gelombang teknologi
maklumat, untuk itu setiap pelajar perlu celik komputer. Ini kerana komputer
berupaya meningkatkan mutu pembelajaran. Sudah sampai ketikanya komputer
menjadi alat standard di semua sekolah di peringkat rendah, menengah dan
lepasan menengah.Justeru, guru-guru perlu mengambil sikap yang terbuka dalam
mengetahui dan mengenal pasti teknologi pendidikan berkesan yang menggabung
jalinkan teori instruksional dan teori pembelajaran bahkan kurikulum yang
direkabentuk menuntut kita untuk membuat pilihan tentang apakah yang penting
pada masa kini bagi membantu pelajar untuk masa depan mereka.
5.0 KEMAHIRAN
ABAD 21
Dalam
era globalisasi masa kini, pelbagai cabaran kehidupan yang memerlukan kita
untuk berubah. Kini kita berhubung dengan dunia luar tanpa sempadan. Maklumat
yang kita mahu juga sudah ada di hujung jari. Malah kita boleh berhubung dengan
sesiapa sahaja di luar sana dengan berkongsi pengalaman dari aspek ekonomi,
politik, pendidikan hinggalah sosial. Persoalannya kini, mampukah kita menilai
semua kemodenan ini sebaik mungkin? Adakah semua maklumat yang kita perlukan
boleh menyumbang kearah kebaikan? Bagaimanakah cara kita memperoleh maklumat
yang dikatakan berada di hujung jari dengan mudah? Kemahiran merupakan satu
aset yang perlu ada pada setiap individu khususnya pelajar dalam menghadapi
arus pemodenan ini. Kemahiran yang wujud dalam diri individu pada awalnya
khususnya pelajar akan menyediakan diri mereka untuk menghadapi zaman kerjaya
kelak.
Kemahiran
merupakan kemampuan untuk mencapai dengan jayanya sesuatu yang mana memerlukan
pengetahuan yang khusus atau kebolehan atau kecekapan. Kemahiran juga merupakan
satu teknik yang diperolehi melalui latihan atau pengalaman khususnyayang mana
melibatkan penggunaan anggota badan. ( Reader’s Digest Universal
Dictionary) Kemahiran dapat dibahagikan kepada dua jenis iaitu kemahiran
tertutup dan juga kemahiran terbuka. Kemahiran tertutup biasanya dilakukan
dalam keadaan terkawal, stabil dan tidak berubah-ubah. Contohnya adalah seperti
kemahiran literasi komputer yang mana seseorang individu mampu menggunakan
komputer dengan betul berdasarkan apa yang telah dipelajari. Manakala kemahiran
terbuka merupakan perlakuan dalam keadaan berubah-ubah mengikut keadaan dan
situasi. Hasil perlakuan tidak dapat diramal. Sebagai contoh kemahiran berfikir
atau kemahiran kognitif yang mana memerlukan seseorang individu berfikir dalam
keadaan berbeza apabila berada dalam situasi yang berlainan.
Educational Testing Service (ETS)
dalam Digital Transformation: A Literacy Framework for ICT Literacy (2007)
menyatakan bahawa kemahiran pembelajaran abad ke-21 adalah keupayaan untuk
mencari dan mengumpul maklumat, menyusun maklumat, menilai kualiti, kesesuaian
dan kegunaan maklumat serta dapat menghasilkan maklumat yang tepat melalui
penggunaan sumber yang sedia ada. Ini bermakna kemahiran adalah merupakan
kebolehan yang pelbagai untuk mendapatkan output yang baik.
5.1 Kemahiran
abad ke 21 di peringkat global
Contoh-contoh kemahiran abad ke-21
adalah kemahiran literasi komputer, kemahiran kognitif, kemahiran
interpersonal, kemahiran kendiri dan pengurusan kerjaya serta perwatakan
kendiri. Kemahiran literasi maklumat boleh dibahagikan lagi dengan kemahiran
literasi media dan kemahiran literasi teknologi. Sementara itu, kemahiran
kognitif pula dapat dibahagikan kepada pemikiran kritis dan kreatif serta
kemahiran menyelesaikan masalah. Kemahiran interpersonal pula terbahagi kepada
kemahiran berkomunikasi, berkolaborasi, kemahiran sosial, kemahiran memimpin
dan kemahiran merentasi budaya. Selain itu, bagi kemahiran kendiri dan
pengurusan kerjaya pula adalah refleksi kendiri, pengurusan projek dan arah
tuju kendiri. Perwatakan kendiri pula boleh dibahagikan kepada tanggungjawab
yang beretika secara sivik dan kebertanggungjawaban kendiri.
Di peringkat global kemahiran yang ada
pada seseorang individu merupakan salah satu kunci utama yang membawa kepada
kehidupan yang baik dan kejayaan yang boleh dibanggakan. Misalnya di Amerika
Syarikat, kemahiran yang diajar di sekolah bukan hanya kemahiran asas tetapi
juga kemahiran tambahan yang lain yang boleh menyumbangkan kebaikan sama ada
dari aspek pelajaran atau aspek pekerjaan kepada individu.
U.S.
Department of Labor Secretary’s Commission on Achieving Necessary Skills
menyarankan agar sekolah bukan hanya mengajar kemahiran asas tetapi melahirkan
pelajar yang memiliki kemampuan untuk berfikir secara kreatif dan kritis,
menganalisis dan mencari maklumat. Ini bermakna sebelum individu tersebut mula
bekerja, majikan telah menyarankan agar kemahiran-kemahiran tertentu ini
diterapkan sejak mula dari sekolah lagi. Bagi mereka, dengan adanya
kemahiran-kemahiran tambahan ini akan memberi keuntungan serta kejayaan kepada
organisasi dalam bidang-bidang tertentu.
Sebagai
sebuah negara maju, Amerika Syarikat sememangnya menggunakan teknologi sebagai
pemangkin kepada ekonomi, politik, sosial dan pendidikan untuk memantapkan lagi
kemajuan yang telah sedia ada. Kemahiran literasi komputer di Amerika merupakan
kemahiran yang boleh dikatakan wajib dimiliki oleh setiap individu. Melalui
kemahiran ini, individu mampu menggunakan komputer, teknologi serta mengakses
pelbagai maklumat dengan baik. Malah, kanak-kanak seawal usia 5 tahun sudah
boleh menggunakan dan mengenali bahagian-bahagian yang terdapat pada komputer.
New
Commission On The Skills of The American Workforce yang mana terdiri daripada
kumpulan usahawan, pelabur, gabenor dan juga canselor sekolah melaporkan
bagaimana teknologi baru dan persaingan global menukar kriteria untuk
kakitangan di Amerika. Bagi mereka dari peringkat menengah atas pelajar
memerlukan kekuatan kemahiran asas. Kemahiran yang telah dipelajari ini bukan
hanya diterapkan di sekolah tetapi perlu diaplikasikan dalam dunia nyata dan
serasi dengan idea-idea pada masa kini. Kemahiran kognitif iaitu kreativiti dan
inovatif dalam mengaplikasikan maklumat adalah kunci utama untuk mendapat
pekerjaan. Kenyataan ini telah diterapkan kepada kanak-kanak di Amerika
Syarikat bukan hanya kepada golongan elit tetapi kepada semua. Pembelajaran di
sekolah dan peringkat tinggi semestinya menyediakan mereka kepada dunia
pekerjaan untuk menjamin kehidupan di masa akan datang serta kejayaan dalam
sesebuah organisasi. Majikan memerlukan kakitangan yang bukan hanya tahu
menyelesaikan satu-satu masalah dengan mudah tetapi mencari kakitangan yang
peka dan mencari maklumat serta menghubungkaitkan maklumat tersebut dengan
maklumat yang lain. Pengaplikasian maklumat juga penting dalam sesetengah bidang
kerjaya.
The
Partnership for 21st Century Skills membangunkan dasar ‘pembelajaran
abad ke-21’ yang mana bertujuan untuk membangunkan bahagian, daerah dan juga
sekolah serta mengintegrasikan sub kemahiran pembelajaran berkaitan kemahiran
abad ke-21. Pada masa yang sama, U.S. Conference of Mayor meluluskan polisi
resolusi ini pada tahun 2005 sebagai usaha untuk menyokong dasar kemahiran
pembelajaran abad ke-21. Ini bagi menggalakkan lagi program penyediaan pelajar
dengan kemahiran yang cekap dan dapat dicontohi oleh badan-badan lain yang
berminat untuk mengembangkan program ini. Secara keseluruhan,
kemahiran-kemahiran yang diterapkan di Amerika Syarikat merangkumi aspek
pengaplikasian teknologi, penilaian maklumat, pemikiran kreatif dan kreatif
untuk bersaing dengan dunia luar terutamanya untuk mendapatkan pekerjaan.
Kemahiran ini diperlukan dalam pelbagai bidang khususnya ekonomi dan pelaburan.
5.2 Kemahiran
abad ke 21 di Malaysia
Kemahiran
abad ke-21 juga turut diterapkan dalam sistem pendidikan di Malaysia.
Perkembangan dunia globalisasi menuntut sistem pendidikan di Malaysia sentiasa
mengubah dan membaikpulih dasar yang telah sedia ada seiring dengan keperluan
dunia pada masa kini. Abad ke-21 merupakan zaman ledakan teknologi maklumat.
Setiap individu terutama generasi muda perlu mempersiapkan diri untuk
menghadapi dunia global agar dapat bersaing dan tidak ketinggalan dengan
kemajuan yang mampu dikecapi oleh setiap orang. Kemahiran-kemahiran tersebut
juga harus diterapkan sejak dari sekolah lagi.
Kemahiran
abad ke-21 yang perlu ada pada setiap individu atau murid adalah literasi
komputer. Mereka haruslah diajar menggunakan perisian komputer di samping
melayari maklumat untuk meningkatkan pengetahuan. Kemahiran literasi media pula
yang mana memerlukan individu mengetahui kenapa dan bagaimana media yang
mengandungi mesej disebarkan dan apa kepentingannya. Semua orang akan mendapat
maklumat yang sama tetapi cara penyampaiannya adalah berbeza. Individu harus
tahu mengaplikasikan prinsip-prinsip etika isu-isu yang diakses dan digunakan
di dalam media.
Kemahiran
abad ke-21 yang berkaitan dengan komputer juga adalah kemahiran teknologi.
Seseorang yang memiliki kemahiran ini akan menggunakan alat-alat teknologi
dengan berkesan. Individu dapat menggunakan teknologi sebagai alat mencari,
menilai, dan menghubungkan maklumat dengan maklumat-maklumat yang lain.
Individu juga akan berkemahiran menggunakan teknologi digital seperti komputer,
PDA, GPS serta jaringan sosial yang dibenarkan untuk diakses.
Kini,
kebanyakkan pembelajaran yang wujud secara maya memberi input yang banyak untuk
membantu murid dalam pelajaran mereka. Pelbagai laman web yang terdiri dari
blog, video, kuiz secara online yang dapat membantu murid untuk memahami
topik-topik tertentu dalam pelajaran. Pihak Kementerian Pelajaran Malaysia juga
mempunyai inisiatif tertentu untuk melahirkan individu yang celik maklumat dan
berkemahiran dalam teknologi. KPM telah memberi latihan kepada guru serta
menggalakkan guru mengisi kemahiran mereka dengan budaya yang berteknologi
supaya dapat membantu murid meningkatkan kemahiran celik maklumat. Pihak KPM
telah mengagihkan pemberian laptop 1 Malaysia untuk memastikan murid tidak
ketinggalan dalam penggunaan komputer. Sekolah-sekolah juga dibekalkan dengan
kemudahan ICT untuk memastikan guru dan murid dapat memiliki kemahiran ini.
Jurang perbezaan antara bandar dan luar bandar dirapatkan dengan turut
menyediakan prasarana di sekolah luar bandar. Malah kini dalam Pelan
Pembangunan Pendidikan, KPM menggariskan rancangan untuk meningkatkan kualiti
sekolah dengan meningkatkan kemudahan ICT, jalaur lebar dan Internet di
sekolah.
Di
peringkat pengajian tinggi pula, kemahiran ini sememangnya sudah sinonim dengan
gaya pembelajaran dalam melaksanakan tugasan-tugasan yang diberikan oleh
pensyarah. Maklumat-maklumat yang diakses merupakan bahan-bahan rujukan yang
penting selain dari buku-buku ilmiah kepada pelajar untuk menambahkan
pengetahuan mereka. Namun begitu, individu atau pelajar-pelajar harus tahu
menilai dan membezakan serta memilih maklumat-maklumat yang berguna sahaja
tanpa menyalahgunakan maklumat yang wujud.
Kemahiran
kognitif diterapkan seawal murid di peringkat rendah. Di peringkat pra-sekolah
murid telah didedahkan dengan pelbagai aktiviti pembelajaran dengan menggunakan
pendekatan yang lebih kepada permainan untuk menggalakkan mereka berfikir.
Namun begitu, pemikiran pada peringkat ini adalah yang mudah sahaja kerana pada
masa yang sama mereka juga mengalami pertumbuhan fizikal. Perkembangan pemikiran
ini semakin berlaku di peringkat sekolah rendah dan juga menengah. Pengajaran
dan pembelajaran yang berlaku haruslah pelbagai supaya melatih murid untuk
berfikir secara kreatif dan kritis.
Di
samping itu, guru juga harus menggalakkan murid belajar cara untuk mengawal
pemikiran dan tindakan mereka. Ini merupakan kemahiran metakognitif supaya
murid bertindak dalam keadaan terkawal dan bukan berdasarkan emosi. Murid akan
tahu menilai kebaikan dan keburukan jika mereka menilai terlebih dahulu apa
rasionalnya mereka memilih satu-satu
tindakan tersebut.
Kemahiran
menyelesaikan masalah juga dipelajari oleh murid. Apabila perkembangan mental
dan fizikal semakin belaku, maka semakin banyak situasi yang menyebabkan
individu itu menghadapi cara untuk menyelesaikan masalah. Malah di sekolah,
subjek Matematik khususnya melibatkan penyelesaian masalah. Setiap penyelesaian
tersebut menggunakan formula dan langkah-langkah yang perlu diikuti bagi
mendapatkan jawapan. Dalam dunia sebenar juga melibatkan proses-proses tertentu
dalam penyelesaian masalah. Ini sekaligus melatih mereka supaya bersabar dan
bijak dalam meyelesaikan masalah.
Kemahiran
lain yang perlu dalam menghadapi abad ke-21 ini juga adalah kemahiran
interpersonal. Di peringkat pra-sekolah kanak-kanak dihantar ke sekolah untuk
mengenali sekeliling mereka seperti alam persekolahan dan kanak-kanak lain yang
seusia mereka. Dari sinilah bermulanya mereka berkomukinasi dengan dunia luar
dan akan menguasai kemahiran berkomunikasi. Apabila menempuh alam pekerjaan, individu
juga akan berkomunikasi dengan orang lain, malah kemahiran ini berlaku tanpa
kita sedari yang mana setiap hari kita berkomunikasi dengan individu lain.
Kemahiran sosial juga penting, walaupun bekerja menggunakan komputer, tetapi
kita juga harus berhubung dengan masyarakat luar. Individu berkemahiran
berinteraksi dengan berkesan. Mereka akan tahu masa mereka harus bercakap dan
juga mendengar pendapat orang lain. Pergaulan dengan masyarakat luar juga baik
kerana saling menghormati walaupun terdiri dari pelbagai budaya dan bangsa.
Kemahiran
memimpin juga penting pada abad ini kerana pembelajaran kita bukan terus
berhenti sebaik sahaja kita tamat persekolahan. Malah seseorang individu akan
bekerja dan berpeluang untuk menjadi pemimpin dalam sesebuah organisasi jika
memiliki kemahiran ini. Malah di sekolah ada segelintir murid yang mempunyai
potensi memiliki ciri-ciri seorang pemimpin apabila mereka dipilih untuk
menjadi ketua kelas dan juga pengawas sekolah.
Selain
daripada itu, dalam melaksanakan sesuatu tugasan khususnya bagi individu yang
sudah berkerja, mereka juga harus memiliki kemahiran refleksi kendiri.
Penilaian terhadap tugasan sendiri perlu ada supaya mereka dapat mneyedari dan
membaiki kelemahan sendiri untuk meningkatkan prestasi pekerjaan mereka di
tahap yang lebih baik. Pada masa kini, kajikan memerlukan pekerja yang memiliki
idea yang membina dan berpotensi untuk memajukan diri. Manakala di peringkat
sekolah, kemahiran ini turut diterapkan apabila murid telah selesai menghadapi
penilaian sumatif atau formatif. Apabila melihat hasil usaha mereka murid
hendaklah mencari kelemahan mereka dalam satu-satu topik pembelajaran tersebut
supaya mereka akan dapat markah yang lebih baik di masa akan datang.
5.3 Kesimpulan
Dalam
sistem pendidikan kita, secara tidak langsung kemahiran-kemahiran ini
sememangnya telah diterapkan seawal kanak-kanak di peringkat pra-sekolah
hinggalah ke peringkat pengajian tinggi. Malah kemahiran ini masih terus
dipelajari walaupun individu tersebut sudah bekerja. Tuntutan teknologi yang
semakin berkembang memerlukan setiap individu melengkapi diri masing-masing
dengan kemahiran lain yang diperlukan di masa akan datang.
6.0 Cadangan dan Rumusan
Dalam
aspek pendidikan, pihak kementerian haruslah merangka serta merancang dasar-dasar
yang sesuai seiring dengan keperluan dunia masa kini. Ini adalah supaya segala
perancangan tersebut bukan hanya digubal semata-mata tetapi juga mampu untuk
dilaksanakan. Prasarana yang baik dalam organisasi pendidikan khususnya di
peringkat sekolah merupakan yang paling asas untuk memnatapkan lagi sistem
pendidikan pada abad ke 21.
Dalam
aspek guru pula, kualiti adalah penting dari kuantiti. Sistem pemilihan calon
guru yang dinilai dari sudut akademik, sahsiah dan juga mental adalah
penyumbang kepada kemajuan sistem pendidikan Negara. Guru-guru sebegini akan
mampu untuk terus berdikari memperkaya diri mereka dengan segala kemahiran
untuk mengajar pelajar. Guru haruslah melengkapkan diri dengan kemahiran
teknologi maklumat.
Murid
juga harus menguasai kemahiran- kemahiran asas iaitu membaca, menulis dan
mengira. Pelajar perlu ada inisiatif sendiri untuk meneroka kandungan
pembelajaran sama ada melalui pembacan atau dengan menggunakan pelbagai
teknologi.
Kemahiran
pada abad ke 21 merupakan kemahiran yang harus dikuasai oleh semua individu.
Zaman teknologi maklumat memerlukan kita berhadapan dengan pelbagai cabaran dan
memerlukan kita untuk berfikir dalam menyelesaikan masalah. Kemahiran ini perlu
ada untuk meninggikan lagi tahap pendidikan negara kita.
Secara
keseluruhannya, dalam pendidikan asas utama yang perlu diberikan perhatian oleh
organisasi adalah sistem pengurusan pendidikan, tahap profesionalisme guru,
penglibatan pelajar serta pelbagai kemahiran yang boleh diaplikasikan. Setiap
bahagian dalam kerangka pendidikan ini harus memainkan peranan masing-masing
bagai menjana sistem pendidikan Malaysia supaya sebaris dengan sistem
pendidikan negara-negara maju. Di samping itu kerjasama dari semua pihak amat
perlu untuk melicinkan lagi perancangan yang bakal dilaksanakan dalm sistem
pendidikan Negara.
Senarai Rujukan
“Ciri-ciripemikirankritikal” WEBstatsdomain overview for keyword– http://bibliografi.moe.edu.my/sumberpendidikan/index.php/faqs/210-kemahiran-abad-ke-21.htm.http://bibliografi.moe.edu.my/. Retived28 Okt 2012.
Cabaran
Pendidikan Di Malaysia Abad Ke 21/PDF Search Engine.www.searchinpdf.com/cabaran-pendidikan.
Jurnal Pendidikan Teknologi Malaysia.Jilid 6..hal 35. 1 Konsep Pengajaran dan
Pembelajaran di abad ke 21. Retived .Oktober 2000
“21st Century Skills
Definitions”http://www.imls.gov/about/21 century skills list.aspx. Retived 30
March 2010
“PerkembanganKemahiran.pdf”http://pjk.ipgkti.edu.my/pjm3105pembelajaranmotor/Perkembangan%20Kemahiran.pdf.Retived 24 April 2011
Kosmo Online -
RencanaUtama www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp Dalamtempohduadekad,
transformasiteknologikomunikasiberansur-ansurmenenggelamkankomunikasitradisional.Retived
17 Jun 2011.
“Kemahiran Abad 21
TanggungjawabPendidik” - PPD Manjunghttp://www.ppdmanjung.edu.my/V02/index.php?option=com_content&view=article&id=432:kemahiran-abad-21-tanggungjawab-pendidik-&catid=53:artikrl-pilihan&Itemid=278ArtikelPilihanKemahiranabad ke-21.Retived 24
Sep 2010
“Kemahiran
abad ke-21” ialah Belajar untuk bekerjasama dengan orang lain dan
menyambungmenerusiteknologi.http://www.ppdmanjung.edu.my/Vo2/index.php?option=com_content&view=articler&id=432:Kemahiran-abad-21-tangungjawab-pendidik&catid=artikrl-pilihan&itemid=Retived
23 okt 2012 .
NikAzisNik Pa (1997) .KonsepTentangRealitidanProspekPendidikan di
Abad ke21.Quantum Books, tanjungMalim.
NurulIzzaRosly .
Perantiteknologi di dalambilikdarjahhttp://www.kosmo.com.my/kosmo.Retrieved 15 November 2012.
ShukriZain (2009). PengantarPemikiran,: Quantum
Books,TanjungMalim.
Syed Ismail Syed
Mustafa & Ahmad SubkiMiskon (2011).PengantarPendidikan.
Puchong, Selangor :Penerbitan Multimedia.
No comments:
Post a Comment