1.0 TUGASAN POWERPOINT:
A. SLIDE SEBELUM:
B. SLIDE SELEPAS:
2.0 TUGASAN EXCEL:
4.0 TUGASAN www.edmodo.com
1)
Modal RM1 juta.
Apakah jenis perniagaan yang hendak dijalankan? Mengapa? Bagaimana
untuk memastikan perniagaan anda UNTUNG?
Dengan
modal rm1 juta saya memilih untuk memulakan perniagaan "Fitness
centre" di jalan UMS yang boleh mendapat tarikan dan perhatian daripada
golongan remaja atau dewasa yang mungkin terdiri daripada pelajar UMS/Masterskill
juga penduduk sekitar kawasan tersebut. Untuk memastikan perniagaan ini untung,
pusat ini akan dilengkapi dengan kemudahan studio aerobik, indoor games sekali
dengan bilik persalinan lelaki dan wanita.
2)
Tahniah... ramai yang
dah respons tentang jenis perniagaan yang hendak dijalankan dan beberapa sebab
telah diutarakan.... Sila jawab soalan yang kedua pula iaitu BAGAIMANA
untuk memastikan perniagaan itu 100% UNTUNG? Apakah faktor2 yang perlu
difikirkan sebelum dan semasa juga setelah perniagaan itu dimulakan?
Sebelum
perniagaan dijalankan, banyak faktor yang perlu diambil perhatian. Salah satu adalah
memastikan lokasi premis perniagaan tersebut berada di lokasi yang strategik.
Disamping iru saya juga akan memastikan staf yang diambil bekerja mempunyai
kemahiran dalam perniagaan ini dan mempunyai latarbelakang yang menarik bagi
membantu dalam perniagaan ini. Promosi juga turut dilakukan untuk menarik
perhatian pelanggan disamping menyediakan kad keahlian/diskaun bagi pelanggan
tetap.
3)
Apakah definisi teori
multi modality? apakah yang dimaksudkan multi modality instruction.
Multi
modality merujuk kepada kepelbagaian cara untuk menyampaikan informasi dalam
P&P. Misalnya menggunakan pendekatan yang menggabungkan penggunaan
multimedia, grafik, permainan, menekankan interaksi dan komunikasi dalam aspek
P&P. Ini amat membantu pelajar lebih memahami dan menerima apa yang ingin
disampaikan oleh guru. Multi modality instruction pula merupakan penyediaan
maklumat penting dan tugasan-tugasan dalam bentuk lisan atau format penulisan
bagi membantu kebolehcapaian pelajar terhadap kandungan kursus yang sesuai
dengan tahap kebolehan mereka.
4)
Sila respon untuk isu
ini pula
i) Cuba
kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
ii) cuba
kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
iii) cuba
kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
iv) cuba
kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
v) cuba
kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
i)
video berkait rapat dengan stail pembelajaran (VARK)..dengan menggunakan teknik
visual dimana guru boleh mengajar dengan memasukkan pelbagai gambar juga
tayangan video yang berkaitan dengan subjek...Auditory pula merujuk kepada
kesan bunyi yang digunakan oleh guru untuk meningkatkan lagi kefahaman
pelajar..Read pula merujuk kepada teks yang digunakan dalam video tersebut yang
boleh membantu pelajar sambil mendengar mereka boleh juga mencatatkan
nota..manakala kinestetik membolehkan merasakan, mengalami sendiri sesuatu
situasi pembelajaran.
ii) merujuk kepada ubiquitous learning, penggunaan video di sini dapat dilihat sebagai mengatasi keterbatasan Jarak dan waktu. penggunaan video dengan ubiquitous learning adalah boleh juga dikatakan sebagai beberapa bentuk pembelajaran mudah alih. Pembelajaran ubiquitous ialah pendekatan pembelajaran merentas masa dan tempat. Selain belajar daripada dalam bilik darjah, murid belajar dari pelbagai lokasi pada bila-bila masa misalnya menggunakan telesidang video.
iii) Higher order thinking skills termasuk kritikal, logik, reflektif, metakognitif, dan kreatif. Oleh itu penggunaan video dapat memupuk pelajar berfikir secara kritis dan kreatif.
iv)
cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
Penggunaan video dapat meningkatkan kemahiran sosial pelajar apabila pelajar tidak pandai atau kurang pandai dapat belajar dengan baik. Ia dapat membantu pelajar belajar berkomunikasi dengan baik melalui soal jawab antara guru dan pelajar.
Penggunaan video dapat meningkatkan kemahiran sosial pelajar apabila pelajar tidak pandai atau kurang pandai dapat belajar dengan baik. Ia dapat membantu pelajar belajar berkomunikasi dengan baik melalui soal jawab antara guru dan pelajar.
v) Video dapat meningkatkan kesedaran pelajar apabila pelajar dapat menghayati video tersebut dengan emosi nya. Dengan ini kita akan dapat membawa masuk sesuatu peristiwa luar ke dalam kelas. Setiap yang terkandung dalam video tersebut mempunyai nilai yang dapat meningkatkan minat dan motivasi pelajar.
5)
Apakah kekangan jika
kita menggunakan video dalam kelas?
Terdapat
beberapa kekangan menggunakan video dalam kelas antaranya,
i)
tiada bekalan elektrik/elektrik terputus.
ii)
sesetengah sekolah tidak mempunyai peralatan yang mencukupi misalnya LCD dan
layar puith tidak dibekalkan dan guru kena menyediakan sendiri sekiranya ingin
menggunakan video dalam P&P.
iii)
kesan bunyi / gambar yang tidak jelas
6)
Bagaimana mengguna
video dalam kelas? sebelum, semasa dan selepas
Sebelum
kelas bermula kena pastikan bahawa kelas tersebut mempunyai kelengkapan yang
cukup seperti LCD, layar putih, soket/kabel elektrik. Pastikan juga guru
menguji terlebih dahulu video tersebut boleh berfungsi dengan baik atau tidak. Di
sampig itu pastikan juga bunyi (Sound) juga boleh didengar dengan jelas oleh
pelajar. Semasa kelas sedang berlangsung, guru hendaklah memberi arahan dengan
jelas apa yang perlu pelajar buat, guru hendaklah memantau pelajar sama ada
mereka fokus atau tidak. Manakala selepas tamatnya video ditayangkan guru boleh
bersoal jawab dengan pelajar atau pun membuat penerangan terhadap maksud
tersirat dan tersurat yang disampaikan melalui video tersebut. Pastikan juga
selepas tamatnya p&p segala peralatan disimpan dalam keadaan yang betul dan
selamat.
7)
Assignment manipulatives
(SOALAN DARI BUKU)
Soalan 3:
Terdapat
3 jenis manipulatif iaitu real-object, models dan juga mock-ups.
Jenis Manipulative
|
Bahan/contoh
|
Bagaimana cara menggunakan
|
Hasil pembelajaran
|
Real-Objects
|
Real object (Realia asli- objek semula jadi di luar
konteks)
|
-guru membawa sendiri contoh batuan yang telah
mengalami proses pengelupasan ke dalam kelas.
-guru menerangkan bagaimana proses luluhawa fizikal
berlaku pada batuan.
|
-pelajar dapat melihat dengan jelas apa yang
dimaksudkan dengan proses pemecahan batuan akibat proses luluhawa fizikal.
|
model
|
Menggunakan model globe (model 3D berbentuk sfera)
|
-guru mengajar tajuk peta dengan membawa model glob.
-berdasarkan kepada model glob tersebut guru boleh
menjalankan aktiviti di mana pelajar diarahkan untuk melukis sendiri peta
Malaysia berdasarkan glob yang mereka lihat.
-pelajar juga turut diajar cara glob menggunakan
belon yang ditampal menggunakan surat khabar dan kertas putih, kemudian
melukis peta dunia di atas glob tersebut
|
-pelajar dapat gambaran yang tepat bentuk bumi dan
kedudukan setiap negara berdasarkan peta pada glob tersebut.
-pelajar dapat menghasilkan sendiri peta Malaysia
setelah melihat sendiri glob tersebut.
|
Mock-ups
|
Model kereta api/ kereta bergerak
(alat tiruan)
|
-guru memberi gambaran tentang kemajuan sistem
pengangkutan dan perhubungan di Malaysia merujuk kepada model tersebut.
|
-pelajar dapat mengetahui sejauh mana perkembangan
dan kepentingan dalam sistem pengangkutan dan perhubungan di Malaysia.
|
SOALAN 4:
Subjek: Geografi
Kelas: Tingkatan 1
Masa: 0800-0840 pagi
Tarikh: 12 Oktober 2012
Tajuk: Tumbuh-tumbuhan semula jadi dan
hidupan liar.
Subtajuk: Kepentingan tumbuh-tumbuhan semula
jadi.
Hasil pembelajaran: Di akhir pembelajaran pelajar akan
dapat,
i.
Mengenal
pasti jenis-jenis tumbuhan semula jadi di Malaysia.
ii.
Menyatakan
jenis-jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi.
iii.
Menyenaraikan
sekurang-kurangnya 4 kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi di Malaysia.
Aktiviti pembelajaran:
i.
Guru
menayangkan slaid kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi di Malaysia daripada
laman web http://www.rainforesteducation.com/default.htm.
ii.
Pelajar
diminta untuk mencatatkan pengalaman yang mereka dapati sepanjang lawatan ke
laman web tersebut dijalankan.
iii.
Murid
dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil. Kemudian diedarkan beberapa keping
kad manila untuk setiap kumpulan.
iv.
Pelajar
diminta untuk membuat peta minda tentang kepentingan tumbuh-tumbuhan semula
jadi di Malaysia berdasarkan lawatan mereka melalui laman web yang telah
ditayangkan.
v.
Pelajar
diminta untuk membentang hasil mereka di depan kelas.
vi.
Guru
menyemak dan merumuskan hasil setiap perbincangan kumpulan.
Refleksi:
Melalui
lawatan pelajar ke dalam laman web tersebut pelajar mendapat gambaran yang
sebenar berkenaan tajuk yang dibincangkan. Pelajar dapat menyatakan dan
menyenaraikan kepentingan tumbuh-tumbuhan semula jadi di Malaysia.
8)
Jawab lima soalan ini
dengan ringkas sahaja ya....
a) Apa kah yang dimaksudkan dengan video literasi?
b) Nyatakan lima konsep utama menonton dan menghasilkan video.
c) Terangkan bagaimana pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan
aplikasi video?
d) Senaraikan dan terangkan bagaimana empat jenis video dalam
pendidikan menyokong pembelajaran pelajar?
e) Nyatakan proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan
video dalam bilik darjah.
f) Apakah yang dimaksudkan dengan lierasi video?
Video
merupakan bahan tidak bercetak atau dikenali sebagai salah satu audio-visual. Apa-apa
format electronik yang menggunakan gambar untuk membentangkan mesej boleh
dirujuk sebagai video. Dalam teks ini, kita menggunakan istilah yang merujuk
kepada imej bergerak elektronik, contohnya DVD atau video berasaskan komputer
dan internet. Literasi video merangkumi pengetahuan dan kemahiran yang
diperlukan untuk mengambil atau melihat video bermakna serta untuk menghasilkan
video. Terdapat 5 konsep memahami literasi video iaitu,
i.
Satu
cara pengarang untuk membina mesej.
ii.
Format
yang unik untuk menyampaikan mesej.
iii.
Setiap
penonton mentafsirkan makna yang berbeza.
iv.
Pendapat
dan nilai-nilai adalah sebahagian daripada mesej.
v.
Kebanyakan
mesej yang disampaikan adalah mempunyai tujuan yang spesifik.
9. Nyatakan 5 konsep utama menonton dan menghasilkan video.
Proses
taksonomi bloom turut terlibat apabila guru membawa pelajar untuk menonton
video iaitu daripada tahap pengetahuan, analisis, pemahaman, aplikasi, sintesis
hingga ke penilaian.
10.
5 konsep utama menonton video.
i.
Siapa
yang memikirkan mesej tersebut?
ii.
Apakah
teknik kreatif yang digunakan untuk menarik perhatian?
iii.
Bagaimana
orang ramai boleh memahami mesej yang hendak disampaikan?
iv.
Apakah
nilai,cara hidup, pandangan yang ingin dinyatakan?
v.
Apakah
tujuan mesej yang hendak disampaikan?
11.
5 konsep menghasilkan
video.
i.
Apakah
yang hendak dikaryakan/dikarang?
ii.
Adakah
mesej menggambarkan pemahaman dalam
format, kreativiti dan teknologi
iii.
Adakah
mesej mencapai sasaran audien?
iv. Adakah
saya jelas dan konsisten dalam mengekalkan nilai, cara hidup dan padangan dalam
mesej yang disampaikan?
v.
Adakah
tujuan saya disampaikan dengan efektif?
12.
Terangkan bagaimana
pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video?
Video
sangat membantu guru dalam proses penyampaian pembelajaran dan pengajaran
(p&p) kepada pelajar. Melalui pengaplikasian video dalam P&P, pelajar
dapat menjana idea dan kreativiti untuk mengolah sesuatu bahan menjadi kepada
bahan yang lebih menarik dan bermesej. Melalui tanyangan video oleh guru di
dalam kelas, pelajar akan dapat pengalaman baru yang menarik melalui gambaran
sebenar. Media video dapat membawa pelajar ke mana-mana sahaja, terutama sekali
jika tempat atau peristiwa yang ditayangkan itu terlalu jauh untuk dilawati,
atau merbahaya. Video telah mempermudahkan pengajaran guru kerana pelajar
berpeluang melihat situasi-situasi sebenar dari luar yang tidak dapat dibawa ke
dalam bilik darjah.Contohnya, gempa bumi, habitat sesuatu kawasan, kehidupan
haiwan, pembiakan organisma dan sebagainya.Dengan demikian, pelajar juga lebih
mudah memahami apa yang diterangkan oleh guru.
13.
Senaraikan dan
terangkan bagaimana 4 jenis video dalam pendidikan menyokong pembelajaran
pelajar?
Dokumentari
Video
merupakan satu alat untuk merakam dan menyusun semua peristiwa yang telah
berlaku untuk dibawa ke dalam kelas. Dokumentari adalah berbentuk fakta bukan
fiksen. Contohnya dalam pengajaran dan pembelajaran subjek geografi melalui
rancangan dokumentari iaitu National Geographic, pelajar boleh melihat sendiri kejadian
alam yang dirakam seperti letusan gunung berapi. Melalui rancangan ini, pelajar
lebih memahami kejadian sebenar yang berlaku. melalui Dokumentari juga pelajar
akan dapat menampilkan kehidupan yang nyata melalui rakaman dan juga video yang
telah diputar kembali.
Dramatization/ Pendramaan
Boleh
membentuk sifat positif dan karakter dalam kalangan pelajar seperti memahami
budaya yang pelbagai, pembinaan sifat kendiri dan juga membentuk semangat
kerjasama antara pelajar. Teknik pendramaan dalam amalan pengajaran dan
pembelajaran misalnya dalam subjek Bahasa Melayu di bilik darjah mampu
menyuburkan daya kognitif dan kemahiran sosial pelajar. Hasil ini akan dapat
kita lihat apabila pelajar mampu mengeluarkan buah fikiran. Dalam matapelajaran
sejarah pula, Video boleh merealisasikan peristiwa silam seperti peristiwa di
Bukit Kepong, pembunuhan J.W.W.Birch di Pasir Salak.
Video storrytelling
Manusia
merupakan ‘storrytelling animals’ kerana suka mendengar dan berkongsi cerita
kerana mereka suka hiburan dan menyebarkan maklumat. Bercerita sangat penting
dalam membentuk kemahiran pelajar tanpa mengira had umur. Video bercerita
membolehkan pelajar kreatif dalam kemahiran penulisan, literasi video dan
penghasilan video. Hasilnya guru akan dapat melihat apabila matlamat mereka
tercapai apabila pelajar boleh mengeluarkan buah fikiran mereka melalui
penceritaan. Video jenis ini adalah gabungan antara gambar, teks,
suara(intonasi) dan video. ia bukan sahaja mampu membangkitkan semangat pelajar
tetapi juga meninggalkan kesan mendalam untuk meningkatkan ingatan pelajar.
Virtual field trips
Video
boleh membawa pelajar ke tempat yang tidak boleh atau pernah mereka lawati.
Contohnya dalam pembelajaran geografi, tayangan video berkenaan dengan hutan
hujan Amazon membantu pelajar memahami apakah yang dimaksudkan dengan hutan
hujan amazon. Pelajar boleh merasa dan melihat sendiri melalui video tersebut. Sebagai
tambahan pengetahuan kepada pelajar selepas menonton video mereka boleh menambah pengetahuan melalui pembacaan buku,
mendapatkan maklumat melalui internet dan juga daripada syarahan guru dalam
kelas.
14.
Nyatakan proses memilih
dan menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah.
Proses
pertama semasa
memilih video yang hendak digunakan dalam P&P guru hendaklah memastikan
bahawa video tersebut adalah dapat menyokong objektif pembelajaran.
Dalam
mencari video yang sesuai untuk digunakan dalam pendidikan, guru hendaklah
mempunyai akses terhadap video pendidikan dari pelbagai sumber. Persatuan
syarikat swasta dan agensi kerajaan menaja video untuk pelbagai sebab. Syarikat
swasta boleh membuat video untuk mempromosikan produk atau untuk meningkatkan
imej mereka. Persatuan dan agensi kerajaan menaja video untuk mempromosikan punca
kesihatan yang lebih baik, pemuliharaan sumber asli, dan penggunaan taman dan
kawasan rekreasi yang betul.
Proses
yang kedua
adalah untuk menilai video yang dipilih untuk pastikan bahawa matlamat sebenarnya
anda selaras dan memenuhi keperluan pelajar. Selepas anda meletakkan beberapa
video yang berpotensi untuk digunakan, gunakan alat penilaian untuk
menilai/mentafsir pengajaran anda. Terdapat beberapa sekolah dan guru dalam
talian laman web yang menawarkan borang penilaian standard untuk
mentafsir/menilai video dengan teliti yang melibatkan pelbagai faktor kepada
orang lain yang sambil lewa. Penilaian yang baik banyak membantu guru memilih
bahan yang membolehkan meningkatkan pembelajaran pelajar. Selain itu, keputusan
penilaian membantu guru untuk memutuskan dan membeli/menyewa bahan video khas.
15.
Sila refleks tentang
proses dan ciri-ciri reka cipta visual
Visual
ialah bahan media pengajaran yang menggunakan imej yang dapat dilihat, atau
berdasarkan penglihatan. Kebiasaannya, penggunaan visual dalam pengajaran dan
pembelajaran digunakan dengan media pengajaran yang lain. Visual adalah media
berbentuk paparan interaktif yang dapat membantu proses pengajaran dan
pembelajaran dijalankan dengan lebih berkesan. Namun keberkesanan penggunaan
visual bergantung kepada kualiti yang ada pada kualiti visual tersebut. Berikut
merupakan ciri-ciri penggunaan yang terdapat pada penggunaan Visual:
i.
Mudah
dan jelas dibaca / difahami.
ii.
Mesej
mudah ditafsir. Jika terlalu senang,
pelajar tidak memberi perhatian pada visual.
iii.
Mendorong
interaksi yang aktif antara pelajar, guru dan maksud yang terdapat dalam visual.
iv.
Membantu
memfokuskan perhatian kepada maksud yang terdapat dalam visual.
Proses
pertama dalam mereka cipta visual ialah merujuk kepada prinsip keseimbangan
dalam menempatkan komponen-komponen visual dalam susunan yang menarik secara
estetik. Terdiri daripada keseimbangan formal dan tidak formal. Kemudian pula susunan,
proses penyusunan dihasilkan apabila objek dalam ruangan dua dimensi disusun
agar kelihatan lebih realistik. Susunan visual yang menarik mampu mewujudkan
sifat realisme kepada imej visual. Dari segi pemilihan warna pula, ia dipilih
berdasarkan fungsinya iaitu membuat penegasan dan mewujudkan tumpuan,
memudahkan sesuatu item dilihat, mewujudkan perasaan harmoni dan juga melahirkan
kesan tertentu. Dari segi kejelasan pula, ia hendaklah mengambilkira saiz,
bentuk dan juga kontras tulisan yang hendak digunakan dalam menghasilkan bentuk
visual. Proses seterusnya ialah mewujudkan daya tarikan pada visual tersebut.
Ini merujuk kepada bagaimana visual tersebut mampu menarik perhatian audien dan
minat terhadap persembahan visual tersebut. Penggunaan elemen grafik yang berkesinambungan
antara satu dengan lain membolehkan mata dan fikiran penonton mengikuti
perkembangan keseluruhan visual.
Hasil Kerja ;
Lily Anak Tambap
PT122127CT
DPLI@GEOGRAFI 2012/1013
No comments:
Post a Comment