Pages

Sunday 30 December 2012

Tugasan Individu Moses anak Etap PT122159CT

Bergambar Bersama Buku:


1.0 Tugasan Powerpoint
http://www.slideshare.net/mosesetap/slide-luluhawa-15799336

Tugasan 1.1 Tugasan Infographic

http://www.slideshare.net/mosesetap/petir-dan-kilat-15799361

Tugasan 1.2 Excell

http://www.slideshare.net/mosesetap/latihan-excell-diploma-moses

Tugasan Edmodo


1.  Perniagaan di sekitar Jalan UMS. Modal RM iJuta.  Apakah perniagaan yang hendak dijalankan? Mengapa? Bagaimana untuk memastikan perniagaan anda untung?
Jawapan:
Dengan bermodalkan RM 1 juta, saya akan membuka sebuah kedai dobi yang turut menyediakan perkhidmatan wifi di dalamnya.  Kedai dobi tersebut akan saya bina di kawasan komersial University Apartment. Dengan itu saya akan membeli kira-kira 15 buah mesin basuh dengan anggaran perbelanjaan RM 25 ribu. Di samping itu saya akan menyediakan meja dan kerusi untuk pelanggan menunggu, kelengkapan wifi, dan juga makanan ringan untuk dijual di premis saya. Bagi memastikan perniagaan saya untung, saya akan turut menggunakan kaedah layan diri dan dan by hand, perkhidmatan melipat, mensterika dan menyimpan pakaian pelanggan saya. Untuk tujuan tersebut, saya akan menggaji sebilangan kecil pekerja sahaja tetapi dengan gaji yang lumayan bagi meningkatkan motivasi pekerja saya. Perkhidmatan wifi yang saya sediakan adalah untuk tujuan digunakan secara berbayar oleh pelanggan saya ketika menunggu pakaian mereka siap untuk dibasuh.
2. Bagaimana memastikan perniagaan itu 100% untung? Apa faktor yang difikirkan sebelum dan semasa perniagaan itu dijalankan?
Jawapan :
Untuk memastikan perniagaan saya itu 100% untung, saya akan cuba menggunakan pelajar-pelajar UMS untuk mempromosikan perniagaan saya selain daripada menggunakan medium internet. Antara faktor sebelum dan semasa yang saya akan fikirkan pula adalah seperti berikut:
Sebelum:
 i.) kedudukan restoran saya adalah terletak berhampiran  dengan kawasan tumpuan orang ramai dan majority penduduk yang tinggal di situ adalah golongan pelajar dan golongan orang yang bekerja. Kebanyakkan mereka adalah golongan orang yang sibuk dan ini telah membataskan masa mereka untuk membasuh pakaian mereka.
Semasa:
i. Saya akan mengenakan caj yang murah untuk mencuci pakaian iaitu RM3 bagi setiap perkhidmatan mencuci dan maksimum RM 20 bagi perkhidmatan istimewa yang diminta oleh pelanggan saya. Bagi perkhidmatan wifi pula, saya akan mengenakan caj sebanyak RM 2 per laptop

3. ) Teori Multimodality
Jawapan:
 Teori multi modaliti bermaksud para guru haruslah menggunakan pelbagai kaedah dalam pengajaran dan pembelajaran. ini kerana pelajar mempunyai pelbagai kecerdasan yang pelbagai menurut Howard Gardner. Ini bermakna sebahagian pelajar lebih suka memahami apabila mendengar, sebahagian pelajar yang lain lebih suka memahami apabila melihat manakala yang lainnya lebih suka memahami apabila melihat dan mendengar. Oleh sebab itu, software pendidikan perlu memuatkan kombinasi teks, grafik, suara, animasi dan video dengan lebih bijak. Perkembangan ini yang disebut dalam media pendidikan dengan istilah multimedia. 






No comments:

Post a Comment