Pages

Sunday 25 November 2012

3.0 Platform Blogging Percuma Untuk Guru dan Pelajar.

3.1 Bahagian Pertama.
Senarai platform blog di mana guru boleh mencipta dan tuan hosts Blogs bilik darjah.

i. ePals
ePals sosial rangkaian yang dioptimumkan untuk pembelajaran K-12. Lebih setengah juta  bilik darjah dalam 200 negara dan wilayah telah menyertai Masyarakat Global ePals.
                       http://www.epals.com/


                                                                                                                                          ii. Kidblog                                                                                                                                                             Kidblog mudah, tetapi alat yang berkuasa membenarkan pelajar untuk menerbitkan catatan namun guru hendaklah sentiasa memantau dan melakukan kawalan mengekalkan terhadap blog pelajar.            
            http://kidblog.org/home.php

                       iii.        Edublogs
     Perkhidmatan blogging pendidikan yang popular seluruh dunia. Edublogs mudah untuk   dibina dan mudah diurus oleh pelajar juga guru disamping itu ia cepat untuk mereka bentuk termasuklah video.
            http://edublogs.org/


iv.   Blogger
Merupakan weblog percuma daripada google untuk berkongsi teks, photo dan video. Ia juga merupakan paling banyak digunakan untuk perhubungan dengan dunia luar. Anda boleh menggunakan berepa banyak blog percuma melalui akaun google.


                      v.        Posterous
      Posterous merupakan blogging yang ringkas yang telah mula digunakan sejak May 2008. Posterous bertujuan untuk tidak menimbulkan kekecohan dan tiada tekanan dalam blog. Anda tidak perlu untuk mendaftar (sign up), tidak perlukan sebarang kod, tidak perlu tahu bagaimana hendak membuat sesuatu Cuma perlu menghantar email untuk membina blog posterous anda dan anda boleh berkongsi idea dan juga media.


                                                                                                                                                                                                             
 viWordpress
           Wordpress merupakan sumber blogging terbuka yang terkenal. Sebagai pengguna Wordpress, anda perlu mempunyai pilihan untuk membina blog wordpress di server anda sendiri (percuma) atau membuat WordPress-hosted blog di WordPress.com. 


      vii. TypePad
            Ini satu lagi tapak blogging yang mendapat reputasi melalui rangkaian penggunanya. Ia juga mempunyai ciri anti spam  yang sangat kuat.
            http://www.typepad.com/



viii. Live Journal
LiveJournal, dahulunya didirikan oleh Six Apart dan ditulis dalam PERL, berbeza daripada blog major yang lain kerana ia adalah komuniti unik dan mempunyai ciri rangkaian sosial. ‘Friend list’ disediakan untuk mereka yang mempunyai akaun LiveJournal untuk menghubungkan antara satu sama lain dan ‘friends page displays’ adalah LiveJournal posts yang dihasilkan oleh rakan. 
http://www.livejournal.com/
 ix. Drupal
      Walaupun Drupal adalah mempunyai tujuan kandungan sistem pengurusan yang umum, orang lebih menggunakannya sebagai blog. CMS adalah percuma dan sumber terbuka tetapi anda perlu host blog di website sendiri. Drupal adalah sumber komuniti terbuka yang besar dan ia mempunyai banyak template disediakan daripada penyumbang dan kumpulan pembangunan Drupal.



                 x. 21 Classes
       21 classes menawarkan fungsi blogging yang lengkap untuk guru perseorangan. Ia sama dengan mana-mana perkhidmatan blog lain seperti WordPress atau TypePad, guru boleh menulis blog peribadi dan menulis cerita dan melihat komen yang ada. Menggunakan fungsi bilik darjah, guru boleh membina akaun bagi pelajar untuk mereka baca dan komen penulisan tersebut.
            https://www.21classes.com/



xi. Moodle
Moodle adalah Course Management System (CMS), yang dikenali juga sebagai Learning Management System (LMS) atau a Virtual Learning Environment (VLE). Ia merupakan aplikasi web percuma yang membolehkan tenaga pengajar menggunakannya untuk menghasilkan tapak pembelajaran online yang efektif.

                       xii.        Tumblr
        Tumblr ialah fusion menarik antara full-fledged blog dan Twitter fee dikenali sebagai short-form atau micro blogging, cara blogging dalam Tumblr blog ialah fokus dekat dan post yang biasanya fokus terhadap media seperti gambar dan video berbanding Twitter tetapi formal dan ia sebagai post blog yang biasa. 
            https://www.tumblr.com/

3.2 Bahagian kedua:
Alat percuma untuk guru membina website dan webpage ringkas.
  
                        i.        Wix.
Wix merupakan website yang dibangunkan sendiri oleh anda. Ia merupakan alat online percuma untuk membina dan menghasilkan sendiri website anda. Ia dibangunkan melalui kekuatan, rakan pengguna dan wix memberikan kawalan ke atas reka bentuk web tanpa memerlukan anda tahu mengenai tentang kod dan program.


 ii. Google sites
Google sites adalah percuma dan mudah untuk membina dan berkongsi webpages. Jika anda mempunyai akaun google, terdapat pelbagai template yang ditawarkan yang boleh digunakan dan menghasilkan tapak anda.


                       iii.        Schoolrack
Schoolrack menyediakan perkhidmatan percuma untuk guru k-21 dan fakulti untuk membina website kelas dan berkongsi maklumat secara online dengan pelajar dan ibubapa.


                        iv.        Webs
Web adalah perkhidmtan yang lain dimana anda boleh membina website dengan percuma dan boleh menyimpan apa sahaja daripada teks hinggalah multimedia.

                        v.        Yola
Yola adalah perkhidmatan terbaik yang menyediakan website percuma. Anda akan dapat host website dengan mudah dan boleh memilih template yang telah disediakan.

                        vi.        Whatfolio
Whatfolio adalah perkhidmatan online percuma yang mempamerkan hasil kerja digital anda. Whatfolio pada dasarnya, homepage yang memperlihatkan hasil dan apa yang telah anda buat.

                        vii.        Weebly for education
Weebly for education termasuklah semua pembangunan website dan alat carian blogging dalam cirri tambahan weebly terutama untuk pendidikan.

      viii.        Webnote
Webnote alat yang pantas dan mudah untuk dibina dalam website. Ringkas, online dan percuma. Ia turut menyediakan berates-ratus template percuma  digunakan untuk tetapan website anda.


      x.        Check This
Check this adalah perkhidmatan yang pantas untuk dibangunkan dan menyiarkan webpage. Ia adalah antara yang paling ringkas.
      xi.        PageoRama
pageoRama juga ringkas dan percuma untuk membina webpage. Cuma pilih nama pada page anda, letakkan tajuk dan taip pada kandungan.

No comments:

Post a Comment