Pages

Sunday 25 November 2012

6.0 Tips Blogging untuk Guru.

Tips untuk guru menggunakan blog di dalam bilik darjah:

Pada hari ini, hampir semua orang mempunyai blog sendiri ataupun blog peribadi. Malah ada yang memiliki sehingga  5 buah blog. Oleh itu, ramai juga para pendidik yang menggunakan kesempatan ini untuk menggunakan outlet ini sebagai sebuah alat bantu mengajar di dalam kelas. 

Akan tetapi, kegunaan blog di dalam bilik darjah kini tidak terhad kepada menjadi tempat untuk meninggalkan kerjarumah ataupun mengongsikan pengumuman. Berikut adalah beberapa tips untuk  guru melaksanakan P&P menggunakan blog di dalam bilik darjah:

Kolaborasi:
Salah satu kaedah terbaik untuk mengintegrasikan blog di dalam bilik darjah adalah dengan menggunakannya untuk tujuan melaksanakan perbincangan dan projek kolaboratif.  Murid-murid boleh mengutarakan idea mereka, memberi komen tentang perbincangan, refleksi mereka terhadap tugasan dan pensyarah dan banyak lagi. Blog boleh menjadi tempat kepada para pelajar untuk bekerja bersama-sama untuk mengongsikan idea  dan boleh juga digunakan oleh guru untuk membimbing perbincangan yang turut melibatkan pemikiran kritis dan kreatif.

Refleksi:
Murid-murid boleh menggunakan blog sebagai satu ruang untuk mengongsikan refleksi mereka terhadap tugasan yang sukar. Guru perlu memberi suatu persoalan yang membangkitkan keinginan pelajar untuk mencari penyelesaian.  Dengan menulis respon mereka dan menjawab tugasan tersebut di dalam blog, maka respon mereka itu boleh dilihat oleh rakan-rakan sekelas mereka yang lain.

Penulisan:
Dengan adanya blog, ia telah menggalakkan pelajar untuk mencari bahan rujukan secara online. Maka dengan itu, penulisan boleh bertingkat daripada akademik kepada berbentuk peribadi seterusnya memajukan kemahiran penulisan dan luahan peribadi.

Kelas Bimbingan:
Murid-murid biasanya memerlukan bantuan lebih untuk memahami konsep. Oleh itu, guru bolehlah mencipta blog dengan pelbagai bahan rujukan tambahan daripada bahan bacaan kepada bahan latihan untuk memberikan murid bantuan yang mereka perlukan. Guru perlu lebih banyak meninggalkan video, bahan bacaan dan bahan audio di dalam blog untuk tujuan rujukan dan membantu pelajar yang memerlukan bimbingan.

Pengurusan bilik darjah:
Blog adalah merupakan satu cara mudah untuk menyelaraskan pengumuman dengan tugasan di bilik darjah. Guru boleh menggunakan blog untuk meninggalkan kerja rumah, maklumbalas dan juga memerikan makluman mengenai keperluan dan aktiviti kelas pada masa akan dating.  Ia juga merupakan satu tempat untuk berkongsikan tentang beberpa anugerah ataupun beberapa gambar yang diperoleh daripada acara-acara tertentu.

Portfolio Dalam Talian:
Murid-murid boleh  menghasilkan suatu portfolio dalam talian yang boleh digunakan untuk mengukur kemajuan di dalam matapelajaran sepanjang semester persekolahan dalam setahun, dan juga boleh digunakan untuk suatu projek jangka panjang yang memerlukan rujukan. Ianya juga sangat berguna untuk membolehkan murid-murid melihat apa yang telah mereka hasilkan dan bagaimana  kemajuan mereka.

Kebaikan blog:
Murid-murid pada hari ini adalah masyarakat digital yang lahir dalam satu dunia di mana komputer dan teknologi lain telah ada dan berada dimana-mana sahaja di dalam persekitaran mereka. Mereka telah membesar dengan  e-mel, sms, dan juga telefon bimbit. They grew up with e-mail, texting, and cell phones sehingga aktiviti mengajar mereka menggunakan teknologi tidak ubah seperti sesuatu yang semulajadi  sejak mereka lahir.
Blog juga telah menggalakkan motivasi pembelajaran.  Dengan menggunakan blog di bilik darjah, murid-murid boleh mengembangkan kreativiti dan interaksi yang kadang-kadang sukar untuk dilihat di dalam bilik darjah. Ianya juga telah memberikan peluang memberikan pendapat dan luahan untuk pelajar-pelajar  yang malu untuk bercakap secara bersemuka. 
Selain itu, blog turut menawarkan satu perantara yang membantu pelajar dengan kemahiran membaca dan menulis.Ia memberikan pelbagai bahan dalam satu forum online dan dalam masa yang sama mereka boleh mendapat beberapa permainan, berinteraksi dengan rakan-rakan mahupun membaca tentang perkara-perkara yang disukai oleh mereka.

No comments:

Post a Comment